Kinas E-handelsboom vet inga gränser

Kinas e-handel har sett ett rejält uppsving de senaste åren. Nu börjar landets invånare även få upp ögonen för nätbutiker utanför landets gänser. Under årets första sex månader har antalet köp från utländska e-handelssajter mer än tredubblats.

Enligt en ny rapport från betaltjänsten Alipay, ett dotterbolag till e-handelsjätten Alibaba Group, ökade kinesiska nätkonsumenter sina inköp från utländska sajter under årets första sex månader med 219 procent, jämfört med samma period förra året.

Tidigare har Europa och USA varit de marknader som kineserna föredragit, men på senare tid har de allt mer börjat snegla åt Japan och Sydkorea.

Annons

E-handeln av varor från Japan har nästan fyrdubblats till 661 miljoner dollar under perioden, delvis tack vare den dramatiska försvagning av den japanska yenen. Även inköpen från Sydkorea gjorde ett rejält skutt och ökade med 160 procent. Alipay förväntar sig att inköpen från de två länderna kommer att överstiga 1,63 miljarder dollar innan året är slut.

– Det är billigare att köpa japanska och sydkoreanska varor på nätet eftersom priserna på många varor bara är 60 till 70 procent av priserna i Kina, säger en kinesisk nätkund.

Näthandeln har stimulerat konsumtionen

Enligt Alipays statistik bor en stor del av nätkonsumenterna i stora städer som Peking, Shanghai och Guangzhou, och de är oftast unga människor i 20 och 30-årsåldern.

Statistiken visar också att kosmetika och kläder är de mest populära produkterna, men även hushållsapparater, mat och flygbiljetter är populära. Chen Liang, forskare vid Alibaba forskningscentrum, säger att e-handeln helt klart har stimulerat konsumtionen av utländska produkter.

– Den yngre generationen har visat sin stora potential för konsumtion, något som flera länder kommer att följa med stort intresse, säger Chen.

Källa: CRI

Annons
Annons