Kinas e-handel ökade med 39 procent första halvåret

Onlinehandeln i Kina fortsätter att växa och står nu för nästan 10 procent av den totala detlajhandeln.

Under årets första sex månader har de kinesiska konsumenterna e-handlat för 265 miljarder dollar, en ökning med 39,1 procent jämfört med samma period förra året. Det enligt nya siffror från den kinesiska myndigheten National Bureau of Statistics.

En tillväxt på 39 procent är betydligt högre än vad många andra marknader kan visa upp, men samtidigt en nedgång jämfört med ökningen på 50 procent under första halvåret 2014.

Annons

– Den minskade tillväxten av onlinehandeln visar att marknaden mognat efter det att e-handeln ökat i väldigt snabb takt under de senaste åren. Men det är fortfarande en ljuspunkt när man jämför med andra branscher, säger Guo Hui, analytiker på Ameritrade.

Klart större än USA

Samtidigt ska e-handeln nu stå för 9,7 procent av den totala detaljhandeln i landet, och om tillväxttakten på 39 procent håller i sig under resten av året, kommer det att e-handlas för runt 625 miljarder dollar i Kina under 2015.

E-handeln i USA såg under första kvartalet i år en tillväxt på 14,5 procent, och om den tillväxttakten håller i sig under hela 2015 kommer detaljhandeln på nätet att landa runt 350 miljarder dollar för helåret. Lite drygt 56 procent av vad de kinesiska nätkonsumenterna väntas spendera.

 

Källa: Internet Retailer

Annons