Annons

Kinas regering vill städa bland landets E-handlare

Kinas regering vill städa bland landets E-handlare

2015-04-02 15:20

Kina vill öka trovärdigheten bland landets e-handlare. Därför ökar man nu trycket på Alibaba och deras konkurrenter. Med ett nytt lagförslag vill man skärpa kontrollerna på landets marknadsplatser, både när det gäller piratkopior och falska produktrecensioner.

Att Kina och dess e-handlare brottas med problemet piratkopior är ingen nyhet. E-handelsjättar som Alibaba har under de senaste åren jobbat hårt för att få bort förfalskningar och piratkopior från sina sajter. Totalt ska man ha plockat bort 90 miljoner förfalskade produkter sedan 2013.

Men det är inte nog enligt den kinesiska regeringen som nu ökar trycket på Alibaba och deras konkurrenter. Tidigare har Kinas statliga förvaltning för industri och handel gått hårt åt Alibaba i en rapport, och nu säger det kinesiska handelsministeriet att kontrollerna måste skärpas för att öka trovärdigheten bland landets e-handlare.

Böter och uteslutning

De skärpta kontrollerna ska gälla både piratkopior och falska transaktioner samt produktrecensioner, så kallat brushing. Som en del av ett bredare lagförslag vill handelsministeriet att de som driver e-handelsplattformarna helt plockar bort återförsäljare som publicerar egna falska och positiva recensioner som förbättrar deras trovärdighet.

I lagförslaget står det även att de som driver marknadsplatserna kan få böter på upp till 80 000 dollar om de inte tillhandahåller relevant information om dessa metoder. Samtidigt jobbar man på ett lagförslag i Peking som ska reglera e-handeln i landet, på vilket sätt är ännu oklart.

Annons
Annons

Alibaba säger att man vidtagit flera åtgärder för att höja kvaliteten på sina marknadsplatser. Bland annat har man nyligen skärpt reglerna för att få sälja på Tmall. De nya lagarna kommer troligtvis att öka belastningen på landets e-handlare och innebär att man måste öka sina kontroller på marknadsplatserna.

 

Källa: WSJ

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta