Annons

Kinesisk E-handelssajt plockas bort från Piratlista

Kinesisk E-handelssajt plockas bort från Piratlista

2012-12-17 10:47

Piratkopior på nätet är en nagel i ögat för både varumärken och e-handlare. Kina är ett av de länder som starkast förknippas med förfalskningar men nu har en av landets största e-handelsföretag tagit krafttag mot piratkopior. Under 2011 har Alibaba Groups sajt Taobao tagit bort 63 miljoner förfalskade produkter från sin sajt.

Flertalet västerländska varumärken har länge klagat på Kina-tillverkade piratkopior och att de går att köpa på nätet, bland annat på Kinas största marknadsplats Taobao.com.

Det ledde förra året till att Taobao hamnade på den amerikanska regeringens lista "notorious markets". En lista över sajter som underlättar försäljningen av förfalskade varor och objekt där rättigheterna tillhör amerikanska varumärken.

Men nu har den amerikanska regeringen tagit bort Taobao från listan igen eftersom man tycker att de tagit krafttag för att få bort piratkopiorna från sajten.
– Taobao har arbetat med rättighetsinnehavarna för att avsevärt minska försäljningen av piratkopior via deras webbplats. Man har också åtagit sig att fortsätta arbetet för att ytterligare minska antalet förfalskade produkter, säger Office of the U.S. Trade Representative, USTR i ett uttalande.

Samarbetar med olika varumärken

Taobaos moderbolag, Alibaba Group vände sig till USTR i februari tidigare i år i hopp om att tas bort från listan. Enligt egen utsago hade man under 2011 tagit bort 63 miljoner produkter från sina sajter.

Man samarbetar även med olika varumärken för att övervaka produkter som listas på sajterna, och runt 200 personer hanterar klagomål och överträdelser mot sajternas regler angående piratkopior.
– Vi vill tacka USTR för erkännandet av vårt arbete. Frågan om immateriella rättigheter är en lång marsch i Kina, detta är en milstolpe och det är bara början, säger en av företagets talesmän.
Frank Lavin, tidigare statssekreterare i amerikanska handelsdepartementet för internationell handel, säger att USTR:s beslut korrekt återspeglar de framsteg som Taobao har gjort det senaste året. I dag samarbetar han med Alibaba som VD för företaget Export Now Inc och hjälper västerländska varumärken att sälja på Tmall.
– Taobao har visat en hög grad av lyhördhet för att plocka bort produkter på sina sajter. De lyssnar helt enkelt på önskemål från legitima tillverkare som har stött på en falsk produkt på Taobao. Genom att se till att endast lagliga produkter säljs via deras sajter hjälper man både amerikanska företag och kinesiska konsumenter.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Jimmy Öström
2012-12-17 12:25

Mycket bra jobbat!!!!

connywesth
2012-12-17 12:30

Strålande, då kan man börja kika på den sajten igen....

Anton A
2012-12-17 16:29

Konstigt att man kan missa 10-tals sidor med falska prylar från Gucci, RayBan osv osv.
http://bit.ly/UMa8rY

Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Annons
Annons
Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta