Annons

Kinesisk nätjätte satsar på shopping i chattappen

Kinesisk nätjätte satsar på shopping i chattappen

2014-03-05 12:31

Kinesiska Tencent gör en rejäl satsning på mobil handel via sin populära meddelande-app WeChat. Snart kan kinesiska användare handla via appen, både on- och offline, efter att nätjätten gjort det möjligt för återförsäljare och varumärken att sälja varor och tjänster inuti appen.

Tencent som redan tidigare närmat sig e-handeln, bland annat genom att diskutera ett samarbete med Jingdong, tar nu ett rejält kliv. Nu kommer det nämligen att bli möjligt att e-handla i deras populära meddelande-app, WeChat.

Tencent ska idag ha gjort det möjligt för återförsäljare och varumärken att sälja varor och tjänster inuti appen. Något som ska gälla både för fysiska butiker med hjälp av en QR-kod, och online.

Att Tencent gör det möjligt att betala för varor och tjänster via appen innebär troligtvis att det kommer att komma ytterligare integrationer inom en snar framtid. Tencent har själva en rad olika tjänster och e-handelssajter, som till exempel Dianping, Yixuin och 51Buy.

Kampen fortsätter

Det här betyder också att Tencent fortsätter kampen med ärkerivalen Alibaba, både när det gäller e-handel och mobila betalningar. Alibaba har som bekant sin egen betaltjänst Alipay med cirka 100 miljoner användare.

WeChat finns dock i fler fickor än så med sina 600 miljoner användare världen över. Om vi får se ett liknande motdrag från Alibaba återstår att se.

Under våren 2013 köpte nämligen e-handelsjätten 18 procent av mikroblogg-tjänsten Weibo. Även japanska Rakuten gjorde nyligen ett liknande drag. I början av året köpte de upp samtals-appen Viber för 900 miljoner dollar. Vi vet även att Twitter experimenterar med e-handelsfunktioner i deras sociala nätverk.


Källa: Tech in Asia

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Annons
IKEA skrotar planer på <nobr>e-handelslager</nobr> i Malmö

Uppgift: IKEA skrotar planer på e-handelslager i Malmö

Byter strategi.

Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta