Kinesiska Baidu smygtestar ny gruppkupongtjänst

Baidu, Kinas ledande sökmotor verkar just nu vara i färd med att testa en ny gruppkupongtjänst liknande Groupon. Medan resten av världen börjar svikta i tron på den här typen av tjänster verkar det vara tvärtom i Kina.

På sajten t.baidu.com kan man just nu nu hitta ett antal erbjudanden och kampanjer, utöver de dagliga erbjudanden som funnits sedan tidigare.

För tillfället finns det bara ett toital erbjudanden att ta del av, och Peking är den enda staden som finns listad. Baidu har avböjt att kommentera det hela, men företaget är känt för att testa potentiella produkter på ett diskret sätt innan de satsar på en fullskalig lansering.

Annons

Men om Baidus mål är att försöka klämma sig in på Kinas redan överfulla marknad inom kupongtjänster kan de redan vara alltför sena till festen. En färsk rapport ska tydligen visa att de tio största sajterna stod för 90 procent av intäkterna under 2012.

Tusentals Groupon-kloner

Däremot ska Baidu ha den storlek och användarbas som krävs för att få det att fungera. Men experter säger samtidigt att det med tanke på hur avancerad den lokala marknaden är, så skulle företaget göra en riskabel satsning.

Tusentals Groupon-kloner har under de senaste åren poppat upp i Kina, men många av dem har snabbt fått stänga igen butiken

Den här typen av tjänster har skapat stort intresse sedan de dök upp, men det globala intresset verkar ha svalnat betydligt. En av de mest kända i branschen, Groupon har det just nu tufft. I förra veckan tvingades man sparka företagets vd och grundare Andrew Mason efter missade prognoser och dålig aktiekurs.

 
Källa: The Next Web

Annons