Kinnevik fortsätter att satsa på E-handeln under 2014

Kinnevik har släppt sin delårsrapport för årets första kvartal. Investmentbolaget som fått en del kritik för sina satsningar på e-handeln försvarar sina investeringar, och under årets tre första månader, har en stor andel av investeringarna varit inom sektorn E-handel & Marknadsplatser.

I dag presenterade investmentbolaget Kinnevik sin delårsrapport för det första kvartalet 2014. Där framgår det att substansvärdet ökade under kvartalet med 656 miljoner kronor och uppgick till 66.183 miljoner kronor vid utgången av mars. Något som motsvarade 238,66 kronor per aktie.

Periodens resultat landade på 683 miljoner kronor, att jämföra med 1.621 miljoner kronor under samma period i fjol. I rapporten kan man också läsa att Kinnevik under 2013 investerade 2,4 miljarder kronor, en siffra som väntas uppgå till 2-3 miljarder kronor under 2014.

Annons

Under det första kvartalet gjorde man investeringar för 469 miljoner kronor, varav 382 miljoner kronor var inom sektorn E-handel & Marknadsplatser. Sedan första kvartalet i fjol har denna sektor ökat till 32 procent av Kinneviks portfölj jämfört med 25 procent i fjol.

Andelen i Zalando värderades till 12.143 miljoner kronor den 31 mars, mot 12.136 miljoner kronor den 31 december.

– Zalando, som Kinnevik äger till 36 procent, är ett ungt företag med mycket kvar att leverera, men Zalando är inget annat än en succé med rekordsnabb tillväxt i antal kunder såväl som i omsättning, skriver Kinneviks avgående vd Mia Brunell Livfors i rapporten.

Zalando är en succé

Av rapporten framgår det också att Kinnevik kommer att rapportera om innehavet i Zalando separat den 9 maj, däremot noterar bolaget att Zalando har ett förändrat bolagsvärde om 3,9 miljarder euro i Kinneviks värdering per 31 mars 2014.

– Kinneviks största e-handelsinnehav Zalando är fortfarande ett ungt företag med mycket kvar att leverera, men Zalando är inget annat än en succé med rekordsnabb tillväxt i antal kunder såväl som i omsättning, skriver Mia Brunell.

Hon påpekar också att det krävs långsiktigt ägande och perspektiv för att lotsa ett bolag som Zalando framåt.

– Det är helt naturligt i en relativt ny bransch i snabb utveckling, men vi vet vart vägen leder och våra högt ställda förväntningar på e-handel i allmänhet och Zalando i synnerhet infrias en efter en, skriver Mia Brunell Livfors.

Annons

 

Källor: Press, DI, Realtid

Annons