Annons

Kinnevik investerar i Latinamerikas Amazon

Kinnevik investerar i Latinamerikas Amazon

2013-11-06 13:31

Rocket Internet-ägda e-handelssajten Linio får in 50 miljoner dollar i extra kapital. Pengar som ska hjälpa den Latinamerikanska marknadsplatsen att fortsätta växa. Bland investerarna finns bland annat svenska Kinnevik.

Linio, som positionerat sig som Latinamerikas svar på Amazon, har fått ett tillskott på 50 miljoner dollar. Företaget som backas upp av Rocket Internet säger sig vara den största nätbutiken i regionen och har nu fått in runt 100 miljoner dollar i finansiering totalt.

Med i den senaste investeringsrundan finns förutom Kinnevik även bland annat JP Morgan, Summit Partners, Tengelmann Group och Rocket Internet själva.

Linio grundades i början av 2012 och finns idag i Mexiko, Colombia, Peru samt Venezuela och redan under förra året uppgick försäljningen till 61 miljoner kronor.  E-marknadsplatsen har ett brett utbud som band annat består av elektronik, smycken, leksaker, kläder, böcker och sportprylar.

Satsar mobilt

Latinamerika är en e-handelsregion som sett en stark tillväxt på senare tid och antalet Internetanvändare har växt snabbare än någon annanstans under det senaste året. Och här har Smartphones spelat en stor roll.

Därför släppte Linio nyligen en mobilapp för att ta del av den ökande handeln från mobila enheter. Och enligt Andreas Mjelde, Linios VD, kommer en femtedel av Linios kunder redan från mobila enheter.
– Många människor har en smartphone idag, trots att de inte har en vanlig Internetuppkoppling. Det här är ett steg i Linios strävan att göra fler produkter tillgängliga för fler människor i Latinamerika. Vår ambition är att öka förtroendet för m-handeln, öka medvetenheten om näthandeln och att leverera den säkraste och mest bekväma shoppingupplevelsen i Latinamerika, säger Andreas Mjelde.





Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta