Kinnevik rockar Internet och E-handeln

Det svenska investmentbolaget Kinnevik, som investerar hårt i internet- och e-handelsföretag, rapporterade nyligen ett resultat på 5 miljarder (Q4 2011). De äger strax över en procent i Groupon men mer intressant är deras innehav i renodlad e-handel. De äger nämligen 25 procent av CDON Group och 25 procent av tyska Rocket Internet. Under 2011 ska de ha investerat totalt 3 miljarder kronor i "onlinesegmentet", en stor del av detta gick till det tyska bolaget.

Rocket Internet är på många sätt ett tyskt CDON Group. Det tyska företaget driver flera skobutiker på nätet och deras Zappos-kopia, Zalando, har sakta men säkert utvecklats till en modesida liknande Nelly.com. De ska även stå bakom möbelbutiker, underklädesbutiker, optiker och mycket mer. Skillnaden mot CDON Group verkar vara att Rocket även bedriver en del tjänster på Internet som t.ex. hotellbokningar, Wimdu, och dejtingtjänsten e-Darling.

Annons

Vad vi vill säga är att CDON Group och Rocket Internet delar ägare och en hel del marknader. Det är stora krafter bakom dessa e-handelshus.

Det är även intressant att e-handelsjätten Zalando inte gått in i Norden. Nelly har dock gått in i Tyskland så det säger kanske inte så mycket. Nellys mål ska å andra sidan vara hela världen. Zalando har nyligen rapporterat förluster men detta ska bero på deras snabba tillväxt inom Europa. Rocket Internet ska dock gå bra och Kinnevik skriver följande i sin årsrapport:

"Rocket Internet är ett bolag som startar och utvecklar e-handelsbolag och andra konsumentinriktade onlinebolag.
...
Kinnevik arbetar tillsammans med grundarna av Rocket Internet för att starta och bygga upp ledande internetbolag. Under 2011 har ett antal bolag etablerats på tillväxtmarknader där Rocket Internets onlineexpertis kan kombineras med Kinneviks erfarenhet..."

Rocket Internet ska just nu fokusera på Brasilien och Ryssland.

Det sägs att de i princip kopierar vinnande e-handelskoncept och applicerar dem på tillväxtmarknader. Detta borde vara ett enkelt sätt att tjäna pengar och med e-handelskunnandet som finns i denna sfär lär de förmodligen lyckas ganska ofta. Det skadar inte heller att de har Internets mest aggresiva man i sin portfölj.

 

Källa: rocket, kinnevik,
venturevillage, di, techcrunch

Annons
Annons