Kinnevik satsar 580 miljoner på Rocket Internet

Investment AB Kinnevik meddelar idag att man investerar 580 miljoner kronor i Rocket Internet som en del av nätjättens riktade nyemission. I och med transaktion har Rocket Internet tagit in över 1 miljard dollar i extra kapital under 2013.

Stenbecksfärens maktbolag Kinnevik Investment AB är en trogen investerare i Rocket Internet och deras olika e-handelssatsningar. Nu stoppar man in ytterligare en slant i det Berlinbaserade företaget, närmare bestämt 67 miljoner euro, eller 580 miljoner kronor.

Kapitalet kommer att användas för att ytterligare expandera Rockets nätverk av startup-företag, vilket redan är ett av världens största med cirka 75 företag i över 50 länder och mer än 20 000 anställda. Kinneviks andel i bolaget kvarstår på 24 procent av aktierna efter kapitaltillskottet.

Annons

– Under de fyra senaste åren har Rocket Internet varit en viktig del i att bygga Kinneviks investeringar inom e-handel med bolag som Zalando, Lamoda, Dafiti och ytterligare 75 företag. Med vår senaste investering i Rocket Internet stärker Kinnevik sitt strategiska partnerskap med grundarna av Rocket Internet och Access Industries, säger Mia Brunell, vd för Kinnevik.

Satsar på tilläxtmarknader

På senare tid har Rocket lockat flera stora investeringar och med den senaste investeringen har man lockat över 1 miljard dollar bara i år rapporterar TechCrunch. Pengar man satsat aggressivt på olika tillväxtmarknader, särskilt på länder där konkurrenter som Amazon ännu tagit sig. Något som bröderna Samwer säger att de kommer fortsätta att göra.

Rocket Internet säger att mellan 80 och 90 procent av företagets nya verksamheter kommer att fortsätta att vara inriktad på e-handel, och främst i utvecklingsländer.

– Om man tittar på de mest framgångsrika mobiloperatörerna, så är det de som har satsat på tillväxtmarknader. I Brasilien till exempel, är marginalerna för mobiloperatörer högre än de är i Europa, så komplexiteten av ett inträde på marknaden belönas. Precis som med mobila företag som går in i länder där fasta telefoner var få, så har e-handelsföretag en större chans att bli framgångsrika om detaljhandelns infrastruktur är dålig. Folk hänvisar ofta dessa tillväxtmarknader som ”resten av världen”, men vi pratar om 5 miljarder människor, säger Oliver Samwer.

 
Källa: Press, TechCrunch

Annons