Kivra köper upp pionjären inom digitala brevlådor

Den digitala brevlådan Kivra kopplar ett rejält grepp om den digitala postmarknaden i Sverige genom att förvärva pionjären Brevo. När bolagen är integrerade kommer det finnas en digital brevlåda med över en halv miljon användare.

Kivra som i början av året lanserade sin nya app och webbtjänst fortsätter sin jakt på att bli den ledande aktören i Sverige. I förra månaden blev man huvudleverantör för digital distribution av kreditupplysningar åt kreditupplysningsföretaget UC.

Nu köper man upp pionjären inom sin egen bransch, Brevo som var först ut i Sverige med att lansera en digital brevlåda i mars 2011.

Annons

– Sammanslagningen av Brevo och Kivras satsningar innebär att vi nu har över en halv miljon användare, får fler avsändare och tar ett tydligt grepp om marknaden. Affären är en milstolpe i den fortsatta utvecklingen av en fungerande digital postmarknad i Sverige, säger Stefan Krook VD för Kivra.

Ersätter snigelposten

De båda tjänsterna kommer till en början att förbli separata men integration av Brevos avsändare förväntas påbörjas under hösten. Brevos användare beräknas flyttas över till Kivras tjänst under första halvåret 2014.

Tillsammans har bolagen lockat över en halv miljon svenskar att aktivera sin digitala brevlåda som man med tiden hoppas ska ersätta den traditionella "snigelposten". Enligt Kivra är digitala brevlådor en marknad med miljardpotential och med uppköpet av Brevo uppstår det nu en marknadsledare.

– Nu är det ett race för att få många användare kopplade till en digital brevlåda och genom affären uppstår en nu en marknadsledare med kritisk massa. Affären innebär också att vi på Metaforce som utvecklat den tekniska plattformen för Brevo kan ta en ledande position som förmedlingstjänst till digitala brevlådor vilket kräver oberoende från brevlådorna, säger Björn Junge, VD för Metaforce.

Källa: Press

Annons