Annons

Kjell invaderar Norge med fullskalig omnikanalsatsning

Kjell invaderar Norge med fullskalig omnikanalsatsning

2015-10-16 10:02

Elektroniktillbehörskedjan Kjell & Company storsatsar i grannlandet med e-handel och sju fysiska butiker.

Sedan Kjell & Company grundades för 27 år sedan och har sedan dess öppnat 86 butiker i Sverige och anlagt en populär e-handel. Förra året omsatte bolaget strax över en miljard svenska kronor. Expansionen till Norge blir företagets första steg utomlands.

– Vi har under flera år noga studerat olika marknader. Det finns många likheter mellan den norska och den svenska detaljhandelsmarknaden som gör att vi är övertygade om att Norge passar oss bäst som ett första steg utanför Sverige, berättar Mikael Dahnelius, som är etableringschef för Kjell & Company.

Förutom att den förstås är på norska kommer den nya e-handeln inte att skilja sig från den svenska, vad gäller till exempel betalsätt och andra inslag.

- Vi har ett svenskt onlineformat som vi tar till Norge. Den norska e-handeln kommer att spegla den svenska sajten, åtminstone som utgångspunkt. Sen får vi se hur konsumenterna svarar på det, säger Jesper Arvidsson som är företagets marknads-, och e-handelschef.

E-handeln ska komplettera butiker 

På sikt vill Kjell & Company etablera minst 60 butiker i Norge, och planen är att e-handeln ska utgöra både en viktig säljkanal och ett komplement till de fysiska butikerna.

- Den är en jätteviktig sjävservicekanal. Många besöker först onlinebutiken för att sen komma till en fysisk butik för att handla. Andelen av våra kunder som tittar online först och sen handlar i butiken är mycket större än den som gör tvärt om.

Hade ni kunnat öppna en e-handel i ett land utan att samtidigt etablera fysiska butiker?

Annons
Annons
- Det är svårt att spekulera i, men hela vår affärsidé bygger på den här modellen. För oss är butiksupplevelsen en stor del av konceptet så jag har svårt att se en lansering utan fysiska butiker, säger Jesper Arvidsson.

Hur stor del av er omsättning går via e-handeln? 

- Den absolut största delen av omsättningen kommer via butikerna. Sedan växer onlinehandeln väldigt hälsosamt, säger Jesper Arvidsson.

Vad menas med "hälsosamt"?

- Att vi är nöjda.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta