Annons

Kjelleman: www.kjelleman.se Kjell Eriksson

Kjelleman: "PostNord kan lika gärna lägga paketen på gatan"

2016-07-05 10:57

Författaren och mediaprofilen Kjell Erikssons paket lämnades ut till någon annan av PostNords ombud.

Kjell Eriksson, kanske mer känd som Kjelleman, har för tillfället inte mycket positivt att säga om pakethanteringen hos PostNords ombud. I semesterstressen hade han glömt att hämta ut ett paket och fick hem en ny avi. Han tänkte först att den nya avin kanske var en påminnelse men märkte snabbt att avierna inte hade samma nummer, och tog med sig båda avierna till PostNords ombud för att få hjälp med att kolla upp saken.

Hänvisades till halvtimme i telefonkö

Men personen Kjell Eriksson fick hjälp av hämtade helt enkelt ett paket, gav det till Kjell och vände sig sedan bort för att hjälpa nästa kund. 

- Jag frågar då: Så det var samma avi då, alltså bara ett paket? - Nä, det andra hämtade du igår. - Öhhh? Nä, jag var inte här igår. - Då var det någon annan du bett hämta det då, och glömt det själv, återger Kjell Eriksson konversationen med ombudet.

Efter viss diskussion får Kjell Eriksson enligt honom själv tillbaka sin påminnelseavi och en så kallad lageransvarig förser honom med en portoguide.

- Jag frågar vad jag ska ha den till, och får svaret att nånstans där i, finns numret till PostNord. Om jag vill kan jag ringa dit, då han säger att deras personal inte är utbildade för att svara på frågor om paket som är borta. Irriterad ringer jag dit och möts av en telefonköröst som säger att det är mer än 30 minuters väntetid.

Kjell Eriksson har ingen aning om vad det är i paketet som nu verkar ha hämtats ut av någon annan, men är inte glad över situationen eftersom han tidigare råkat ut för att någon annan beställt varor i hans namn.

"Tjosan hejsan tråkigt för dig"

Han är mycket kritisk till bristen på hjälp från ombudet och på PostNords och ICA:s i hans tycke brist på rutiner för att hantera sådana här händelser.

Annons
Annons
- Jag är förstås medveten om att om ett paket är borta och hämtat av någon annan så kan de ju inte trolla fram det medan jag står och väntar - MEN jag blir förbannad att de inte har några som helst intressen att inte ens notera detta, ingen undersökning, ingenting! säger Kjell Eriksson, och fortsätter:
- Och på ICA, trots att de har en stor PostNord-disk och halva butiken bär PostNords logotyper, kan de inte ens bemöda sig att ringa till någon, utan bara rycka på axlarna och sen konstatera "tjosan hejsan tråkigt för dig att någon annan hann före, bättre lycka nästa gång".

Någon utredning, ersättning eller ens en ursäkt har det enligt Kjell Eriksson inte varit tal om.

- Så som Postnords posthantering fungerar så skulle de lika gärna kunna lägga alla brev och paket i en stor hög ute på gatan, sen får de som vill hämta. Att ha en brevlåda, eller ett utlämningsställe är ur min aspekt bara onödigt. Varför ens köa, när man lika gärna kan gå in och hämta vilka paket som helst?

Så sent som i förra veckan fick PostNord kritik från Post- och telestyrelsen för försämrad brevhantering, och Kjell Eriksson är inte ensam om att vara missnöjd med PostNords tjänster. I en Facebookgrupp med namnet “Protest mot PostNords hantering av våra brev och paket” berättar ett flertal av de nära 1 500 medlemmarna om brev och paket som kommit bort, kommit fram alldeles för sent, gått sönder och lämnats ut till fel person.

"Tar tillvara på erfarenheterna"

En person anklagar PostNords personal för att spela fotboll med paketen och en e-handlare som säljer smycken misstänker att varor hon skickat till kunder på ett mystiskt sätt har försvunnit i samband med PostNords hantering.

- Det är alltid tråkigt när någon inte är nöjd med PostNords service och tjänster. Koncernen levererar varje år 130 miljoner paket och 5,2 miljarder brev och andra försändelser, och tyvärr händer det att enstaka försändelser försenas eller skadas. Varje gång det händer är det givetvis ett misslyckande för oss som jobbar på PostNord, säger Maria Ibsén, pressekreterare på PostNord.

Hon uppmanar alla att reklamera trasiga och bortkomna försändelser till företagets kundtjänst. I vissa fall kan det som kommit bort spåras. PostNord menar att den senaste tidens problem beror bland annat på företagets omställning från brev- till pakethantering.

- De förändringar vi gör nu är de största i vår 400-åriga historia, och tyvärr försökte vi vid några tillfällen göra för många saker samtidigt, vilket ledde till att vi inte kunde hålla vårt kundlöfte under en period. Vi försöker ta tillvara de erfarenheterna när vi gör förändringar på andra platser, säger Maria Ibsén.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta