Klädbutik på nätet gör kundernas hem till provrum

E-handelsreturer är ett gissel för nätbutiker. Nyligen berättade PostNord att 3,5 miljoner returer skedde i Sverige under förra året. Att minska antalet returer står därför givetvis högt på agendan. Inom vissa branscher är returer dock en del av affärsidén och då handlar det snarare om att förenkla dem. En e-handlare testar just nu att göra kundens hem till provrum.

Den nederländska nätbutiken JeansOnline låter sina kunder prova kläderna vid leverans. Kunden har med den nya tjänsten en kvart på sig att besluta sig om några plagg skall returneras. Efter 15 minuter återvänder sedan föraren för att hämta upp eventuella returer.

JeansOnline kallar tjänsten "EASY FIT&RETURN" och den är gratis om man beställer för över 250 euro. För lägre order kostar det mellan 10-20 euro att använda sig av tjänsten.

Annons

Kunden måste förstås även se till att de är hemma vid leverans något som sker via ett leveransfönster på tre timmar samt SMS-varning minst en halvtimme innan paketet levereras.

Fraktbolag bakom tjänsten

Nätbutiken erbjuder även tjänsten "WEARitTODAY" vilket är leverans samma dag, vid beställningar lagda före 14:00.

Bakom JeansOnlines lite mer avancerade leveransalternativ står fraktbolaget Dynalogic. Ett logistikföretag som verkar satsa stort på e-handeln.

– En av de största utmaningarna i att sälja online är antalet returer, eller undvikandet av dem. För vissa produkter och kundtyper har Dynalogic utvecklat en lösning där kunden i hemmet kan välja ifrån ett urval av produkter, prova dem och välja ut några medan föraren väntar utanför. På detta sätt förflyttar du provrummet till hemmet, skriver Dynalogic om sin tjänst.

Att returer är en tung post för klädhandlare vet vi då exempelvis nätjätten Zalando rapporterar en returfrekvens om 50 procent.

Annons

Ökad servicelogistik

JeansOnlines och Dynalogics lösning hjälper förmodligen inte att minska antalet returnerade varor. Den kanske till och med kan öka antal returer då man uttalat gör kundens hem till ett provrum. Tjänsten verkar dock förenkla för kunder som snabbt vill testa ett antal plagg och skicka tillbaka icke önskvärda artiklar.

Samtidigt känns Dynalogics returtjänst som ett första steg mot den servicelogistik som PostNord nyligen pratat sig varma om. Dynalogic har faktiskt flera tilläggstjänster där de kan byta varor, återvinna gamla produkter och göra installationer hos kunder.

Med tanke på PostNords senaste rapport kring e-handelsreturer är det inte konstigt att det dyker upp nya lösningar kring returhanteringen. Om JeansOnlines och Dynalogics returlösning är något som kunderna önskar sig återstår dock att se.

 

Källa: Press

Annons