Kläder populärast att handla med mobilen

Klädhandeln på nätet har flyttat över till mobilen i större utsträckning än alla andra detaljhandelsområden, enligt en ny undersökning.

Det blir allt svårare att förutse vilken enhet konsumenterna väljer att handla från. Det menar marknadsföringsbolaget Criteo, som har analyserat de senaste trenderna inom modeshopping på nätet i en ny rapport.

I Criteos senaste Fashion Flash Report framgår det att konsumenter som handlar kläder online har börjat att handla från mobiler och surfplattor i större utsträckning än konsumenterna i alla andra detaljhandelskategorier. Enligt undersökningen görs nu 33 procent av världens modeinköp online från mobila enheter, och det är en trend som blir tydligare för varje år som går. 

Annons

Svenska konsumenter leder utvecklingen

Tillsammans med nätshoppande klädkonsumenter i England, Nederländerna och Japan ligger de svenska kunderna i topp när det gäller att handla kläder på Internet. Men det finns skillnader i hur man handlar i olika länder. Svenska konsumenter uppges vara på hugget under helgerna, medan japanerna helst gör sina inköp under veckodagarna.

Rapporten slår också fast att klädkonsumenterna gärna handlar via mobila appar när de har lämnat hemmet under dagen, och kanske samtidigt är upptagna med annat. På kvällarna när det kanske finns mer tid över, handlas det mer via vanliga webbsidor, även om det fortfarande är mobila enheter som föredras. 

Dessutom konstaterar Criteo i rapporten att 43 procent av onlinekonsumenterna inom mode använder sig av flera plattformar innan de genomför ett köp, och att även de mest lojala kunderna besöker flera sajter snarare än att hålla sig till en favorit. 

Annons