Klädreturer pekas ut som miljöhot av forskare

Särskilt illa att ta bilen tillbaka till ombudet.

Att e-handelsreturerna har kommit att bli något av ett nödvändigt ont i vissa branscher, har nog knappast någon missat vid det här laget. Inte heller är det någon nyhet att transporterandet av varor har hamnat i fokus i miljöfrågan.

Lastbilstransporter påverkar

Men den situation som e-handelsbranschen länge har varit bekant med, verkar nu ha fått ett större genomslag även i samhället i stort. Under gårdagen uppmärksammades returernas miljöpåverkan till exempel av Sveriges Radio, som intervjuade Henrik Pålsson, logistikforskare vid Lunds universitet.

Annons

Han menar att e-handelsreturerna på sikt riskerar att bli en miljöbelastning.

- Konsumenterna måste ta sig till ett returställe, och om man gör den resan med bil har den en stor andel av den varans totala miljöpåverkan. Sen ska returtransporten ofta transporteras med lastbil, det påverkar så klart miljön. Slutligen kräver en retur att transportförpackningen och ibland även en förstörd konsumentförpackning behöver ersättas med nya, säger Henrik Pålsson till SR.

"Det får inte kosta någonting"

Sveriges Radio har via PostNord fått siffror som visar att klädreturerna ligger på runt 30 procent, men både radions egen genomgång och uppgifter från branschen visar att den siffran egentligen ofta är högre än så.

Men trots att miljön alltså har seglat upp på agendan, är konsumenternas efterfrågan på klimatvänliga transportsätt fortfarande ganska liten.

- Vi pratar också mycket om miljöprodukter. Att vi ska köra med tåg och vad det kan vara. Men konsumenten vill ha det så snabbt, bekvämt och enkelt som möjligt. Och billigt, det får inte kosta någonting, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson till SR.

Annons