Klagomål när Amazon höjer priset för Prime-kunder

Från och med nästa vecka planerar Amazon att höja priset på sitt populära Prime-medlemskap. Det nya priset på 99 dollar är en höjning med 25 procent och har retat upp en hel del kunder. Nuvarande medlemmar kommer att betala det nya priset, om och när de förnyar sitt medlemskap.

I början av februari började det ryktas om att Amazon skulle höja priset för Amazon Prime. En tjänst som har mer än 20 miljoner medlemmar i USA, och som bland annat ger dem obegränsat med gratis tvådagarsleveranser.

Priset har legat stilla på 79 dollar per år sedan tjänsten lanserades för nio år sedan, men nu är det alltså dags för den första prishöjningen. Det nya priset på 99 dollar, som börjar gälla i nästa vecka, har dock retat upp en hel del kunder.

Annons
Annons

– Jag kommer att avsluta mitt medlemskap. Priset bör snarare sänkas, Prime-kunder handlar ju mer på grund av sitt medlemskap. Genom att ha Prime-medlemmar får de mer garanterad försäljning. De borde vårda de kunderna, inte stöta bort dem, säger Prime-medlemmen, Caryn Brooks.

Värt mer än 100 dollar

Amazon har inte själva gett några direkta motiv till höjningen men många spekulerar i att det främst beror på ökade fraktkostnader. Det finns också de som tror att e-handelsjätten har planer på att baka in ytterligare tjänster i medlemskapet den kommande tiden.

Redan idag får medlemmar tillgång till videotjänsten Prime Instant Video, samt ett digitalt bibliotek för läsplattan Kindle. Kostnaderna för dessa har också stigit på senare tid, något som även det kan spela in.

Men samtidigt som vissa kunder verkar ta prishöjningen hårt, så är det flera analytiker som inte tror att höjningen kommer att leda till någon massflykt från tjänsten. Och även på Amazon verkar man ställa sig lite frågande till de hårda reaktionerna.

– Om man räknar in saker som inflation och bränslekostnader så skulle ett Prime-medlemskap som värderades till 79 dollar 2005, vara värt mer än 100 dollar idag , säger Julie Law, talesperson för Amazon.

Källor: Reuters, NY Times

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!