Klagomålen vid nätköp har fördubblats i Storbritannien

E-handeln i Storbritannien visar fina tillväxtsiffror på löpande band. Men i takt med att e-handeln ökar, så ökar även antalet klagomål på landets näthandlare. Enligt en ny undersökning så har klagomålen i samband med nätköp fördubblats under det senaste året.

Antalet klagomål från brittiska kunder har nått nya rekordnivåer, och allra helst klagas det när det handlas på nätet. Enligt en ny rapport från Consumer Action har antalet klagomål vid onlineköp fördubblats till drygt 66 miljoner under 2014.

Flest klagomål fick detaljhandlarna och under förra året var det totalt 18,5 miljoner brittiska konsumenter som vädrade sitt missnöje genom att registrera ett officiellt klagomål. Tvåa och trea på listan var telekombolag, samt olika former av energileverantörer.

Annons

Slipper konfrontation

Förutom oviljan att acceptera dålig service och kvalitét, vilket man kan förstå, så finns det ytterligare faktorer bakom den kraftiga ökningen av klagomål vid onlineköp. En av dem är att det inte blir samma typ av konfrontation, ansikte mot ansikte, som vid ett besök i en fysisk butik enligt rapporten.

Nätkunderna accepterar alltså i mycket mindre grad dålig service och klagar mycket lättare på problem än i den traditionella detaljhandeln.

– Man kan tydligt att se att kunderna är mindre villiga än någonsin att acceptera dålig service och dålig kvalitet, säger Lewis Shand Smith, chefsombudsman för Ombudsman’s Services, ett företag som inriktar sig på att lösa tvister för energi-, egendom, licens- och kommunikationsindustrin.

Källa: Daily Mail
Foto: Tktktk, CC BY-SA 3.0

Annons