Rapport: Klar koppling mellan paketökning och e-handel

Antalet paket har ökat stadigt de senaste tio åren och under 2015 skickades det 97 miljoner paket i Sverige.

Den ökande e-handeln gör att vi skickar paket som aldrig förr. Samtidigt innebär digitaliseringen att brevvolymerna minskar i rask takt. Något som PostNord rapporterat om vid flera tillfällen och som inneburit att företaget, och andra branschkollegor med dem, nu satsar allt mer på e-handelslogistik.

Nu visar en ny rapport, framtagen av myndigheten Trafikanalys, att det under 2015 skickades 97 miljoner paket. En ökning på 8 procent jämfört med året innan och antalet paket har ökat stadigt de senaste tio åren.

Annons

– Att köpa varor via Internet blir allt vanligare och sker via en allt mer digitaliserad marknad. Försäljning på distans och ökad konsumtion av varor och tjänster på internet har en tydlig koppling till ökningen av antalet skickade paket, säger Fredrik Söderbaum projektledare vid Trafikanalys.

Paketen är det enda som ökar

Däremot har mängden brev, adresserade tidningar och adresserad reklam minskat stadigt sedan början på 2000-talet enligt Trafikanalys. Förra året minskade den här typen av försändelser med 7 procent jämfört med 2014 och uppgick då till 2,3 miljarder.

Även nedgången av oadresserad reklam och gruppreklam fortsatte 2015. Antalet oadresserade reklamförsändelser uppgick till 2,6 miljarder 2015, vilket motsvarar en minskning med 9 procent jämfört med året innan.

Annons