Annons

Klar koppling mellan paketökning och e-handel

Rapport: Klar koppling mellan paketökning och e-handel

2016-06-21 14:21

Antalet paket har ökat stadigt de senaste tio åren och under 2015 skickades det 97 miljoner paket i Sverige.

Den ökande e-handeln gör att vi skickar paket som aldrig förr. Samtidigt innebär digitaliseringen att brevvolymerna minskar i rask takt. Något som PostNord rapporterat om vid flera tillfällen och som inneburit att företaget, och andra branschkollegor med dem, nu satsar allt mer på e-handelslogistik.

Nu visar en ny rapport, framtagen av myndigheten Trafikanalys, att det under 2015 skickades 97 miljoner paket. En ökning på 8 procent jämfört med året innan och antalet paket har ökat stadigt de senaste tio åren.

– Att köpa varor via Internet blir allt vanligare och sker via en allt mer digitaliserad marknad. Försäljning på distans och ökad konsumtion av varor och tjänster på internet har en tydlig koppling till ökningen av antalet skickade paket, säger Fredrik Söderbaum projektledare vid Trafikanalys.

Paketen är det enda som ökar

Däremot har mängden brev, adresserade tidningar och adresserad reklam minskat stadigt sedan början på 2000-talet enligt Trafikanalys. Förra året minskade den här typen av försändelser med 7 procent jämfört med 2014 och uppgick då till 2,3 miljarder.

Annons
Annons

Även nedgången av oadresserad reklam och gruppreklam fortsatte 2015. Antalet oadresserade reklamförsändelser uppgick till 2,6 miljarder 2015, vilket motsvarar en minskning med 9 procent jämfört med året innan.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

"Det är galet kul att se effekten".

Annons
Annons
Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Vill utmana "gamla fördomar och oemotsagda myter" med sina "återälskade" kläder på nätet.

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handlaren blir majoritetsägare i sin logistikarm.

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på <nobr>e-handel</nobr>

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på e-handel

"Ser oss själva som en hundra år gammal startup".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Det globala familjeföretaget, som utvecklat en helt egen plattform, slår nu alla rekord.

Begagnat är Amazons nya bransch

Begagnat är Amazons nya bransch

Egen certifiering ska säkerställa att gamla produkter känns som nya.

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Uppköpserbjudande på 42 miljarder kronor.

Annons
Annons
Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

I en unik serie ska vi få följa Rikard Westbergs nya tillvaro som Strumpkungen. Missas på egen risk!

14
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Landsansvarig för Onlinemarknadsföring Sverige

Stor&Liten AB söker:

Kreativ och driven Online Marketing Manager

Pen Store (G Group AB) söker:

Kundtjänst + Content manager till Pen Store

Jollyroom AB söker:

Webbanalytiker till e-handelsbolaget Jollyroom i Göteborg

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem