Annons

Klar koppling mellan paketökning och e-handel

Rapport: Klar koppling mellan paketökning och e-handel

2016-06-21 14:21

Antalet paket har ökat stadigt de senaste tio åren och under 2015 skickades det 97 miljoner paket i Sverige.

Den ökande e-handeln gör att vi skickar paket som aldrig förr. Samtidigt innebär digitaliseringen att brevvolymerna minskar i rask takt. Något som PostNord rapporterat om vid flera tillfällen och som inneburit att företaget, och andra branschkollegor med dem, nu satsar allt mer på e-handelslogistik.

Nu visar en ny rapport, framtagen av myndigheten Trafikanalys, att det under 2015 skickades 97 miljoner paket. En ökning på 8 procent jämfört med året innan och antalet paket har ökat stadigt de senaste tio åren.

– Att köpa varor via Internet blir allt vanligare och sker via en allt mer digitaliserad marknad. Försäljning på distans och ökad konsumtion av varor och tjänster på internet har en tydlig koppling till ökningen av antalet skickade paket, säger Fredrik Söderbaum projektledare vid Trafikanalys.

Paketen är det enda som ökar

Däremot har mängden brev, adresserade tidningar och adresserad reklam minskat stadigt sedan början på 2000-talet enligt Trafikanalys. Förra året minskade den här typen av försändelser med 7 procent jämfört med 2014 och uppgick då till 2,3 miljarder.

Annons
Annons

Även nedgången av oadresserad reklam och gruppreklam fortsatte 2015. Antalet oadresserade reklamförsändelser uppgick till 2,6 miljarder 2015, vilket motsvarar en minskning med 9 procent jämfört med året innan.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.