Annons

Klarna: 0,004 procent missnöjda kunder - specialteam insatt Nya bedrifter från Klarnas specialteam

Klarna: 0,004 procent missnöjda kunder - specialteam insatt

2019-07-10 13:17

Nollmissionsarbetet fortsätter.

För några veckor sedan gick e-handelsleverantören Klarna ut med att de har tagit ett ordentligt omtag i sin kundservice, på grund av en del negativ feedback bland annat på Facebook. 

E-handlare tyckte att Klarna var svåra att nå och att det var svårt att få svar på sina frågor. Det Klarna erbjöd tidigare var ett kontaktformulär på sin sajt. Lösningen blev att utse ett specialteam som skulle förändra Klarnas service, och detta resulterade i att bolaget öppnade både telefon- och chattlinjer.

LÄS ÄVEN: Lyssnade på e-handlarna - nu görs kundtjänsten om

Nu meddelar Klarna att de inte har avslutat förbättringsarbetet. 

Annons
Annons
– Under 2018 riktades i genomsnitt 40 klagomål mot oss per en miljon köp i Sverige. Visst, det kanske låter som ett litet problem, och att fokus borde ligga på de 999 960 andra, nöjda kunderna. Men vi har bestämt oss för att få ner antalet klagomål till noll, skriver Klarna på sin sajt. 

Klarna har alltså bara 0,004 procent missnöjda kunder, så för att få ett lite bättre underlag har specialteamet gått igenom hundratals klagomål från de senaste åren och gjort egen kartläggning över vad som måste ske för att dra ner missnöjet till noll procent.

Halverat påminnelser

En av sakerna som Klarna har insett är att kundupplevelsen skiljer sig åt för dem som har Klarna-appen, och för dem som inte har den. Bland appanvändarna har exempelvis antalet betalningspåminnelser halverats.

Så det som specialteamet jobbar på i den här frågan är att få fler att använda appen, samt att förbättra upplevelsen för dem som inte använder den. En lösning är att Klarna testar att skicka en kostnadsfri påminnelse när det är dags att betala fakturan.

– Jag vill verkligen tacka alla de kunder som hört av sig till oss med synpunkter. Feedback gör oss ännu bättre, säger David Fock, Nordenchef och global produktchef för Klarna, i ett pressmeddelande. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons
Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons
Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta