Annons

Klarna: Black Friday börjar allt mer bli Black Week

Klarna: Black Friday börjar allt mer bli Black Week

2018-11-27 09:35

Större än någonsin.

Betalbolaget Klarna meddelade i lördags att fredagen hade ökat med 31 procent hos deras kunder,. Nu har Klarna sammanfattat hela veckan och kan konstatera att tillväxten för hela Black Week faktiskt var större än själva fredagen.

LÄS ÄVEN: Black Week stjäl kunder från Black Friday

Precis som vi på Ehandel.se kunde rapportera i lördags så är det Black Week som har tagit musten ur Black Friday, även om fredagen fortsatt är störst.

Black Week växte med 38 procent

Hos Klarna ska faktiskt alla dagar utom onsdag ha slagit fredagens tillväxt.

Annons
Annons
- Det var istället de övriga dagarna som ökade mest jämfört med fjolåret, och sammanräknat visade en något högre tillväxt med 38 procent. Alla veckans dagar utom onsdag hade en högre försäljningsökning än den haussade Black Friday.

"Mattats av jämfört med tidigare år"

Totalt ökade alltså Black Week med 38 procent, enligt betalbolaget.

- När dammet lagt sig kan vi konstatera att försäljningen med Klarna under Black Friday varit större än någonsin, men att tillväxten mattats av jämfört med tidigare år. Detta beror troligtvis på att många handlare väljer att sprida sina erbjudanden över hela veckan och Black Friday börjar allt mer bli Black Week, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Klarna har även tittat på Black Week-försäljningen geografiskt och då är det ett län som står ut som de mest galna fyndshopparna.

- Gävleborgarna tog priset som årets mest entusiastiska fyndjägare under Black Friday, tätt följda av stockholmarna och Uppsalaborna. Östgötarna inledde starkt och tog täten under dygnets första timme, men fick till slut nöja sig med en femteplats över länen med högst tillväxt, säger Viveka Söderbäck.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Annons
Annons
Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta