Klarna: Black Friday börjar allt mer bli Black Week

Större än någonsin.

Betalbolaget Klarna meddelade i lördags att fredagen hade ökat med 31 procent hos deras kunder,. Nu har Klarna sammanfattat hela veckan och kan konstatera att tillväxten för hela Black Week faktiskt var större än själva fredagen.

LÄS ÄVEN: Black Week stjäl kunder från Black Friday

Annons
Annons

Precis som vi på Ehandel.se kunde rapportera i lördags så är det Black Week som har tagit musten ur Black Friday, även om fredagen fortsatt är störst.

Black Week växte med 38 procent

Hos Klarna ska faktiskt alla dagar utom onsdag ha slagit fredagens tillväxt.

- Det var istället de övriga dagarna som ökade mest jämfört med fjolåret, och sammanräknat visade en något högre tillväxt med 38 procent. Alla veckans dagar utom onsdag hade en högre försäljningsökning än den haussade Black Friday.

"Mattats av jämfört med tidigare år"

Totalt ökade alltså Black Week med 38 procent, enligt betalbolaget.

- När dammet lagt sig kan vi konstatera att försäljningen med Klarna under Black Friday varit större än någonsin, men att tillväxten mattats av jämfört med tidigare år. Detta beror troligtvis på att många handlare väljer att sprida sina erbjudanden över hela veckan och Black Friday börjar allt mer bli Black Week, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Klarna har även tittat på Black Week-försäljningen geografiskt och då är det ett län som står ut som de mest galna fyndshopparna.

- Gävleborgarna tog priset som årets mest entusiastiska fyndjägare under Black Friday, tätt följda av stockholmarna och Uppsalaborna. Östgötarna inledde starkt och tog täten under dygnets första timme, men fick till slut nöja sig med en femteplats över länen med högst tillväxt, säger Viveka Söderbäck.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!