Annons

Klarna: Black Friday börjar allt mer bli Black Week

Klarna: Black Friday börjar allt mer bli Black Week

2018-11-27 09:35

Större än någonsin.

Betalbolaget Klarna meddelade i lördags att fredagen hade ökat med 31 procent hos deras kunder,. Nu har Klarna sammanfattat hela veckan och kan konstatera att tillväxten för hela Black Week faktiskt var större än själva fredagen.

LÄS ÄVEN: Black Week stjäl kunder från Black Friday

Precis som vi på Ehandel.se kunde rapportera i lördags så är det Black Week som har tagit musten ur Black Friday, även om fredagen fortsatt är störst.

Black Week växte med 38 procent

Hos Klarna ska faktiskt alla dagar utom onsdag ha slagit fredagens tillväxt.

Annons
Annons
- Det var istället de övriga dagarna som ökade mest jämfört med fjolåret, och sammanräknat visade en något högre tillväxt med 38 procent. Alla veckans dagar utom onsdag hade en högre försäljningsökning än den haussade Black Friday.

"Mattats av jämfört med tidigare år"

Totalt ökade alltså Black Week med 38 procent, enligt betalbolaget.

- När dammet lagt sig kan vi konstatera att försäljningen med Klarna under Black Friday varit större än någonsin, men att tillväxten mattats av jämfört med tidigare år. Detta beror troligtvis på att många handlare väljer att sprida sina erbjudanden över hela veckan och Black Friday börjar allt mer bli Black Week, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Klarna har även tittat på Black Week-försäljningen geografiskt och då är det ett län som står ut som de mest galna fyndshopparna.

- Gävleborgarna tog priset som årets mest entusiastiska fyndjägare under Black Friday, tätt följda av stockholmarna och Uppsalaborna. Östgötarna inledde starkt och tog täten under dygnets första timme, men fick till slut nöja sig med en femteplats över länen med högst tillväxt, säger Viveka Söderbäck.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Annons
IKEA skrotar planer på <nobr>e-handelslager</nobr> i Malmö

Uppgift: IKEA skrotar planer på e-handelslager i Malmö

Byter strategi.

Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta