Annons

Klarna: Black Friday börjar allt mer bli Black Week

Klarna: Black Friday börjar allt mer bli Black Week

2018-11-27 09:35

Större än någonsin.

Betalbolaget Klarna meddelade i lördags att fredagen hade ökat med 31 procent hos deras kunder,. Nu har Klarna sammanfattat hela veckan och kan konstatera att tillväxten för hela Black Week faktiskt var större än själva fredagen.

LÄS ÄVEN: Black Week stjäl kunder från Black Friday

Precis som vi på Ehandel.se kunde rapportera i lördags så är det Black Week som har tagit musten ur Black Friday, även om fredagen fortsatt är störst.

Black Week växte med 38 procent

Hos Klarna ska faktiskt alla dagar utom onsdag ha slagit fredagens tillväxt.

Annons
Annons
- Det var istället de övriga dagarna som ökade mest jämfört med fjolåret, och sammanräknat visade en något högre tillväxt med 38 procent. Alla veckans dagar utom onsdag hade en högre försäljningsökning än den haussade Black Friday.

"Mattats av jämfört med tidigare år"

Totalt ökade alltså Black Week med 38 procent, enligt betalbolaget.

- När dammet lagt sig kan vi konstatera att försäljningen med Klarna under Black Friday varit större än någonsin, men att tillväxten mattats av jämfört med tidigare år. Detta beror troligtvis på att många handlare väljer att sprida sina erbjudanden över hela veckan och Black Friday börjar allt mer bli Black Week, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Klarna har även tittat på Black Week-försäljningen geografiskt och då är det ett län som står ut som de mest galna fyndshopparna.

- Gävleborgarna tog priset som årets mest entusiastiska fyndjägare under Black Friday, tätt följda av stockholmarna och Uppsalaborna. Östgötarna inledde starkt och tog täten under dygnets första timme, men fick till slut nöja sig med en femteplats över länen med högst tillväxt, säger Viveka Söderbäck.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Annons
Annons
Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Brittiska fraktbolaget är ute och cyklar

Brittiska fraktbolaget är ute och cyklar

"Hoppas att andra leveransföretag följer deras spår".

Annons
Annons
Jessica Egman om AI som katalysator i <nobr>e-handeln</nobr>

Helgläsning: Jessica Egman om AI som katalysator i e-handeln

"Små e-handlare behöver AI mest".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta