Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Hitta leverantörer
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:
 

Klarna besvarar frågor om superkassan

Publicerad: 2012-05-18
Av: Julius Gunnilstam

De flesta har förmodligen inte missat Klarnas nya kassa som lanserades under Nordic eCommerce Summit (NES). Vi hade tidigare publicerat en artikel om hur den skulle se ut och fungera. Produkten vi fick se under NES var inte långt ifrån den bild vi målat upp, men det har nu dykt upp en hel del andra frågor kring denna "superkassa".

Vid lanseringen släppte Klarna en del material på sin sida och man kan läsa om kassan här eller kolla in deras presentationsvideo:

Dock kvarstår en hel del frågor kring implementation, kostnader och hur saker fungerar i bakgrunden. Detta är i alla fall frågor som dykt upp i vårt forum där superkassan diskuteras. Vi tänkte därför förmedla dessa till Klarna och se vad de har att säga.

Vi tog kontakt med Fredrik Lennström (se bild) som är Klarnas öra mot e-handelsmarken och bad honom besvara e-handlarnas frågor.


Den första frågan som ställdes var vad kassan kostar. Vi gissar att detta varierar för olika volymer, men har ni något konkret svar på denna fråga?

Priset är inte satt ännu. Priset kommer att vara konkurrenskraftigt jämfört med vad e-handlaren betalar idag.

Är avgiften man betalar till Klarna per köp den samma oberoende av betalsätt?

Ja.

Hur länge håller ni pengarna vid de olika betalsätten (är det samma för alla)?

Vi kommer att väga in hur snabbt en handlare får pengar idag totalt sett för att vara konkurrenskraftiga jämfört med idag. Det blir en utbetalningstid, oavsett hur kunden till sist har valt att betala för sin order.

Är det så att kortbetalningar kommer bli dyrare medan faktura blir billigare?

För en handlare kommer det inte längre att vara intressant hur konsumenten betalar. Det är beställningen som är viktigast och priset för en beställning kommer inte att påverkas av hur betalningen utförs.

Måste faktura vara gratis när man använder superkassan?

Ja, hela idéen med låg friktion i kassan bygger på att det inte är några extra avgifter beroende på betalsätt.

(red. Fredrik ger ett längre svar på Klarnas blogg)

Vilka e-handelsplattformar kommer att få en färdig integration?

Alla plattformar som vill göra en koppling kommer att kunna göra det. Vi kommer att fortsätta göra kopplingar till de olika Open-Source lösningar vi ser behov av. Vi har också ett API för de som knackar egna lösningar. Precis som idag alltså.

Vi vet att alla datorsystem går ner någon gång, även de mest redundanta. Vad händer när Klarnas kassa går ner?

Vi har gjort stora förändringar i vårt system för att skapa omfattande redundans. I princip skulle man som ehandlare kunna ha tex postförskott som backup för de osannolika tillfällen Klarna inte skulle kunna ta emot köp.

Vad händer med kunder som är rädda att skriva in sitt personnummer?

Om de har handlat med Klarna tidigare så behöver de inte ange personnummer. Om de aldrig har handlat med Klarna så kommer det att kunna handla med kort- och internetbanksbetalning.

Hur sker faktureringen (post/epost osv) via superkassan?

Fakturan skickas med epost, konsumenten kommer att kunna köpa en pappersfaktura till självkostnadspris om den önskar.

Vad händer i kassan för kunder som inte får köpa via faktura?

De erbjuds direkt kort och bankbetalning i kassan.

Vad händer i kassan för bedragare, har den några åtgärder på denna front?

Risk- och kreditbedömning är själva kärnan i den nya kassan. Vi vill, av naturliga skäl, inte avslöja några detaljer, men genom att vi tar hela beställningsflödet så ökar också våra möjligheter att identifiera bedragare så tidigt som möjligt i köpprocessen.

Hur fungerar det med utländska kunder?

De kommer att kunna betala med kort.

Har Klarna några planer på att utveckla en egen e-handelsplattform?

Definitivt inte.

Kommer ni att genomföra någon undersökning och publicera underlag för hur konverteringen påverkas av superkassan?

Ja.

Ska Klarna ansöka om att bli en certifierad betalväxel (PCI), om ni inte redan är det?

Vi arbetar hårt med att kunna erbjuda den bästa betallösningen för våra kunder. Hur vårt arbete i detalj ser ut vill vi inte berätta.

Kommer ni att matcha era avtal mot respektive kund så att deras kassaflöde blir samma som tidigare?

Vår avsikt är att Klarna Checkout ska ha konkurrenskraftiga för de e-handlare som väljer den nya kassan.

Kan ni dela med er av någon nätbutik som testar kassan?

Nej, inte i dagsläget.


Vi tackar Fredrik för svaren och vill ni veta när kassan kommer ebjudas till alla e-handlare kollar ni enklast på vår intervju med en av Klarnas grundare, Sebastian Siemiatkowski:

Det som alla e-handlare väntar på just nu är givetvis prisbilden, något vi alltså lär få veta mer om efter sommaren.

 

Relaterade nyheter:
Klarnas hemliga tjänst




Kommentarer

Parvelito skrev den: 2012-05-18 11:31
Jag håller med om att ingen fakturaavgift är något som definitivt sänker friktionen i kassan. Och ja, som ehandlare kan jag tycka att det är bra om jag slipper "betalningsträsket". Allt under förutsättning att jag inte tjänar hemult med pengar på att göra det själv, för då är det med ens kul att vaska guld i det där träsket.

En spontan tanke är att det känns som att benägenheten att returnera saker/inte hämta ut dem är väsentligt högre för fakturakunder än för kortbetalare.

Jag har inte riktigt tid att göra egen statistik på det, men kanske har någon gjort sådan statistik som kan bekräfta eller dementera min tes?
flennstrom skrev den: 2012-05-21 08:03
Mer fakta och längre svar om Klarna Checkout hittar du här: http://blog.klarna.com/sv/category/klarna-checkout/
Daniel Flöijer skrev den: 2012-05-21 20:29
Parvelit: Jag har inga siffror framför mig, men min magkänsla efter att kört Klarna från start är att det är ganska lika med outlösta försändelser mellan faktura och kort.

Kommentera denna artikel

Du måste vara inloggad som medlem på forumet för att kunna kommentera.

Registrera dig här (gratis) eller logga in på befintligt konto.

Annons:

Relaterade nyheter

Klarna går ner under Halloween-försäljningen
2012-10-30
I går eftermiddag gick betalleverantören Klarna ned och e-handlare som använder deras fakturatjänst fick problem med sina order. Vi har stäl...
Klarna om vad de kommer bjuda på under årets Emeet
2014-10-27
Betalleverantören Klarna har en stor del i svensk e-handels utveckling. De har länge jobbat för att minska friktionen vid köp inom näthandel...
Klarna Group skall göra Europa betalbart på nätet
2014-03-10
I fredags avslutade Klarna sitt hittills största förvärv. Tyska betalleverantören Sofort är nu en del av Klarna. Tillsammans bildar de Klarn...
Klarna slänger tulpanen och går all-in med superkassan
2012-09-14
Betalleverantören Klarna hade häromdagen sitt årliga partnerevent i Stockholms skärgård. Under denna träff, där även VD:n Sebastian Siemiatk...
Ett nytt analysverktyg för E-handlare - Klarna Insight
2012-01-31
Klarna har smyglanserat ett analysverktyg baserat på de transaktioner som görs via dem. De kallar det Klarna Insight och det ska hjälpa e-ha...
Klarna accepterar nu ännu fler fakturaköp, en ökning med sju procent
2011-04-08
Faktureringsbolaget Klarna har infört något de kallar scorekort som innebär att en omfrågandekopia mycket sällan behöver skickas ut till kun...
Klarna om tyska förvärvet och konkurrenten PayPal
2013-12-20
Den 18 december släpptes bomben att den svenska betalleverantören Klarna köper upp tyska Sofort, en vad vi kan se större aktör än Klarna med...
Open Source-plattform integrerar Klarna fullt ut
2012-08-23
E-handelslösningen VirtueMart blir den första Open Source-plattformen att fullt ut integrera Klarna som betalsätt. VirtueMart bygger på Joom...
E-handelsexperten Linda Hedström besvarar frågor på DN.se
2011-02-23
Dagens Nyheter har anordnat en chatt med e-handelsexperten Linda Hedström som jobbar på Svensk Handel. I chatten, som nu är publicerad, besv...
Intervju: Klarna tipsar hur du ska bryta ny mark
2013-10-29
Nästa vecka den 7 november träffas 300 e-handlare på Postens huvudkontor för spännande diskussioner under e-handelskonferensen Emeet. Bland ...

Senaste nytt


2015-01-29 13:17
Akademibokhandeln vänder blad efter ett lyckat 2014
Akademibokhandeln, med dotterbolaget Bokus, gör ett starkt vinstlyft och redovisar ett resultat på 36,3 miljoner kronor för 2014. Kostnadssy...


2015-01-29 11:59
Jotex känner sig hemma under Web Service Awards
Då var den den årliga WSA-galan avgjord. Ett evenemang där man prisar olika sajter utifrån besökare och kunders betyg. Vinnaren i e-handelsk...


2015-01-29 11:29
Polisräd mot Amazon kring försäljning av barnporr
Japansk polis har gjort en räd mot Amazons huvudkontor i Tokyo samt deras distributionscentral i området Chiba. Deras mål ska ha varit barnp...


2015-01-29 10:49
Bubbleroom öppnar sin tredje permanenta butik
Bubbleroom fortsätter sin fysiska expansion och öppnar nu sin tredje butik i Stockholm. Öppningen planeras till början av mars i Kista Galle...


2015-01-29 09:41
Nu lanseras MobilePay för danska E-handlare
Snart kan danskarna shoppa på nätet och betala med den mobila betalningslösningen MobilePay. Ett hundratal nätbutiker har redan anslutit sig...


2015-01-29 08:25
Zalando öppnar upp sin sajt för externa säljare
Zalando öppnar upp sin brittiska e-handelssajt för lokala återförsäljare och varumärken. Lanseringen, som ska göra klädjätten mer relevant f...


2015-01-28 12:44
Dansk E-handel nådde nya höjder under 2014
Danskarna e-handlade flitigt under förra året. Enligt nya siffror shoppades det för 80 miljarder danska kronor på nätet, både i och utanför ...


2015-01-28 10:41
E-handelsveteranen som trotsade IT-kraschen
I skuggan av pryljätten CoolStuff, i Malmö, finner vi en annan e-handelsstjärna. Nätbutiken Bluebox har även de sitt säte i Malmö och har fa...


2015-01-28 09:41
Tailor Store lanserar tjänst för skräddarsytt i mobilen
I mitten av förra året var vi på studiebesök hos Tailor Store i Helsingborg. En nätbutik som tidigt satsade på personaliserade produkter där...


2015-01-28 08:43
Qliro Group sålde för 5 miljarder kronor under 2014
Qliro Group, tidigare CDON Group, har nu släppt siffrorna för det fjärde kvartalet. Omsättningen för årets sista kvartal ökade med 15 procen...






Leverantörserbjudanden
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Marknadsför din e-butik online
Affiliate-marknadsföring är det bästa sättet att marknadsföra din e-butik på nätet.
double.net
Underlätta din annonsproduktion
Skapa interaktiva HTML5/Flashannonser på olika språk på minuter istället för dagar.
www.bannerflow.com
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Marknadsför din e-butik online
Affiliate-marknadsföring är det bästa sättet att marknadsföra din e-butik på nätet.
double.net
Underlätta din annonsproduktion
Skapa interaktiva HTML5/Flashannonser på olika språk på minuter istället för dagar.
www.bannerflow.com
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Marknadsför din e-butik online
Affiliate-marknadsföring är det bästa sättet att marknadsföra din e-butik på nätet.
double.net
Underlätta din annonsproduktion
Skapa interaktiva HTML5/Flashannonser på olika språk på minuter istället för dagar.
www.bannerflow.com
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Marknadsför din e-butik online
Affiliate-marknadsföring är det bästa sättet att marknadsföra din e-butik på nätet.
double.net
Underlätta din annonsproduktion
Skapa interaktiva HTML5/Flashannonser på olika språk på minuter istället för dagar.
www.bannerflow.com
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Marknadsför din e-butik online
Affiliate-marknadsföring är det bästa sättet att marknadsföra din e-butik på nätet.
double.net
Underlätta din annonsproduktion
Skapa interaktiva HTML5/Flashannonser på olika språk på minuter istället för dagar.
www.bannerflow.com
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Marknadsför din e-butik online
Affiliate-marknadsföring är det bästa sättet att marknadsföra din e-butik på nätet.
double.net
Underlätta din annonsproduktion
Skapa interaktiva HTML5/Flashannonser på olika språk på minuter istället för dagar.
www.bannerflow.com
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Marknadsför din e-butik online
Affiliate-marknadsföring är det bästa sättet att marknadsföra din e-butik på nätet.
double.net
Underlätta din annonsproduktion
Skapa interaktiva HTML5/Flashannonser på olika språk på minuter istället för dagar.
www.bannerflow.com
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Marknadsför din e-butik online
Affiliate-marknadsföring är det bästa sättet att marknadsföra din e-butik på nätet.
double.net
Underlätta din annonsproduktion
Skapa interaktiva HTML5/Flashannonser på olika språk på minuter istället för dagar.
www.bannerflow.com
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Marknadsför din e-butik online
Affiliate-marknadsföring är det bästa sättet att marknadsföra din e-butik på nätet.
double.net
Underlätta din annonsproduktion
Skapa interaktiva HTML5/Flashannonser på olika språk på minuter istället för dagar.
www.bannerflow.com
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Marknadsför din e-butik online
Affiliate-marknadsföring är det bästa sättet att marknadsföra din e-butik på nätet.
double.net
Underlätta din annonsproduktion
Skapa interaktiva HTML5/Flashannonser på olika språk på minuter istället för dagar.
www.bannerflow.com

Jobb på Ehandel.se
Shavingroom söker:
Medarbetare e-handel
Decathlon Sverige AB söker:
Medarbetare till vårt e-handelsprojekt
Gents AB söker:
PHP-utvecklare
Pineberry söker:
Sökmotorkonsult
Caliroots söker:
Digital Specialist (PPC)