Annons

Klarna besvarar frågor om superkassan

Klarna besvarar frågor om superkassan

2012-05-18 10:31

De flesta har förmodligen inte missat Klarnas nya kassa som lanserades under Nordic eCommerce Summit (NES). Vi hade tidigare publicerat en artikel om hur den skulle se ut och fungera. Produkten vi fick se under NES var inte långt ifrån den bild vi målat upp, men det har nu dykt upp en hel del andra frågor kring denna "superkassa".

Vid lanseringen släppte Klarna en del material på sin sida och man kan läsa om kassan här eller kolla in deras presentationsvideo:

Dock kvarstår en hel del frågor kring implementation, kostnader och hur saker fungerar i bakgrunden. Detta är i alla fall frågor som dykt upp i vårt forum där superkassan diskuteras. Vi tänkte därför förmedla dessa till Klarna och se vad de har att säga.

Vi tog kontakt med Fredrik Lennström (se bild) som är Klarnas öra mot e-handelsmarken och bad honom besvara e-handlarnas frågor.


Den första frågan som ställdes var vad kassan kostar. Vi gissar att detta varierar för olika volymer, men har ni något konkret svar på denna fråga?

Priset är inte satt ännu. Priset kommer att vara konkurrenskraftigt jämfört med vad e-handlaren betalar idag.

Är avgiften man betalar till Klarna per köp den samma oberoende av betalsätt?

Ja.

Hur länge håller ni pengarna vid de olika betalsätten (är det samma för alla)?

Vi kommer att väga in hur snabbt en handlare får pengar idag totalt sett för att vara konkurrenskraftiga jämfört med idag. Det blir en utbetalningstid, oavsett hur kunden till sist har valt att betala för sin order.

Är det så att kortbetalningar kommer bli dyrare medan faktura blir billigare?

För en handlare kommer det inte längre att vara intressant hur konsumenten betalar. Det är beställningen som är viktigast och priset för en beställning kommer inte att påverkas av hur betalningen utförs.

Måste faktura vara gratis när man använder superkassan?

Ja, hela idéen med låg friktion i kassan bygger på att det inte är några extra avgifter beroende på betalsätt.

(red. Fredrik ger ett längre svar på Klarnas blogg)

Vilka e-handelsplattformar kommer att få en färdig integration?

Alla plattformar som vill göra en koppling kommer att kunna göra det. Vi kommer att fortsätta göra kopplingar till de olika Open-Source lösningar vi ser behov av. Vi har också ett API för de som knackar egna lösningar. Precis som idag alltså.

Vi vet att alla datorsystem går ner någon gång, även de mest redundanta. Vad händer när Klarnas kassa går ner?

Vi har gjort stora förändringar i vårt system för att skapa omfattande redundans. I princip skulle man som ehandlare kunna ha tex postförskott som backup för de osannolika tillfällen Klarna inte skulle kunna ta emot köp.

Vad händer med kunder som är rädda att skriva in sitt personnummer?

Om de har handlat med Klarna tidigare så behöver de inte ange personnummer. Om de aldrig har handlat med Klarna så kommer det att kunna handla med kort- och internetbanksbetalning.

Hur sker faktureringen (post/epost osv) via superkassan?

Fakturan skickas med epost, konsumenten kommer att kunna köpa en pappersfaktura till självkostnadspris om den önskar.

Vad händer i kassan för kunder som inte får köpa via faktura?

De erbjuds direkt kort och bankbetalning i kassan.

Vad händer i kassan för bedragare, har den några åtgärder på denna front?

Risk- och kreditbedömning är själva kärnan i den nya kassan. Vi vill, av naturliga skäl, inte avslöja några detaljer, men genom att vi tar hela beställningsflödet så ökar också våra möjligheter att identifiera bedragare så tidigt som möjligt i köpprocessen.

Hur fungerar det med utländska kunder?

De kommer att kunna betala med kort.

Har Klarna några planer på att utveckla en egen e-handelsplattform?

Definitivt inte.

Kommer ni att genomföra någon undersökning och publicera underlag för hur konverteringen påverkas av superkassan?

Ja.

Ska Klarna ansöka om att bli en certifierad betalväxel (PCI), om ni inte redan är det?

Vi arbetar hårt med att kunna erbjuda den bästa betallösningen för våra kunder. Hur vårt arbete i detalj ser ut vill vi inte berätta.

Kommer ni att matcha era avtal mot respektive kund så att deras kassaflöde blir samma som tidigare?

Vår avsikt är att Klarna Checkout ska ha konkurrenskraftiga för de e-handlare som väljer den nya kassan.

Kan ni dela med er av någon nätbutik som testar kassan?

Nej, inte i dagsläget.


Vi tackar Fredrik för svaren och vill ni veta när kassan kommer ebjudas till alla e-handlare kollar ni enklast på vår intervju med en av Klarnas grundare, Sebastian Siemiatkowski:

Det som alla e-handlare väntar på just nu är givetvis prisbilden, något vi alltså lär få veta mer om efter sommaren.

 

Relaterade nyheter:
Klarnas hemliga tjänst

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Parvelito
2012-05-18 11:31

Jag håller med om att ingen fakturaavgift är något som definitivt sänker friktionen i kassan. Och ja, som ehandlare kan jag tycka att det är bra om jag slipper "betalningsträsket". Allt under förutsättning att jag inte tjänar hemult med pengar på att göra det själv, för då är det med ens kul att vaska guld i det där träsket.

En spontan tanke är att det känns som att benägenheten att returnera saker/inte hämta ut dem är väsentligt högre för fakturakunder än för kortbetalare.

Jag har inte riktigt tid att göra egen statistik på det, men kanske har någon gjort sådan statistik som kan bekräfta eller dementera min tes?

flennstrom
2012-05-21 08:03

Mer fakta och längre svar om Klarna Checkout hittar du här: http://blog.klarna.com/sv/category/klarna-checkout/

Daniel Flöijer
2012-05-21 20:29

Parvelit: Jag har inga siffror framför mig, men min magkänsla efter att kört Klarna från start är att det är ganska lika med outlösta försändelser mellan faktura och kort.

Annons
Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

2
Annons
Annons

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Collector tar sig an Klarna med analyserande kassa

Collector Banks egna kassalösning ska kombinerat med ett analysverktyg ge e-handlarna större insikt i vilka deras kunder är.

Annons
Annons
Hennes & Mauritz <nobr>e-handel</nobr>

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

Toarullen en av de saker vi helst vill köpa på nätet

Toalettpapper hör till de varor svenskarna helst vill slippa bära hem från livsmedelsaffären.

Penntillverkare siktar på slutkund med ny e-handel

Med varumärken som Ballograf, Cross och Sheaffer i portföljen väljer anrika Ballograf att ta till nätet för sin nya B2C-satsning.

Snabbare e-handel i Europa med 16 miljarder från UPS

UPS standardleveranser i Europa blir två dagar snabbare.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem