Klarna granskas efter ID-stöld: ”Undersöker nu problemet”

Datainspektionen granskar Klarna efter larm om ID-kapningar.

Efter att flera personer anmält att de har fått sina identiteter och mailadresser kapade har Datainspektionen inlett en särskild granskning av betalföretaget Klarna.

Enligt Svenska Dagbladet, som i sin tur hänvisar till nyhetsbyrån Siren, har personerna bakom anmälningarna fått okända personers fakturor från inköp som har gjorts hos Klarna. Datainspektionen ska enligt uppgift också ha fått in klagomål om att personuppgifter kopplas ihop med mailadresser, vilket innebär att personuppgifterna har synts öppet när någon angivit en mailadress i samband med köp via Klarna.

Annons

Klarna ersätter förlorade pengar

Klarna menar att det endast är ett fåtal fall det handlar om. Betalföretaget uppger dessutom att de själva tar hand om den ekonomiska förlusten de gånger bedrägerier trots allt inträffar, så att drabbade kunder åtminstone ska slippa att bli av med pengar.

Nu vill Datainspektionen ha svar på frågor som bland annat rör hur Klarnas säkerhetsrutiner ser ut. Svaren ska ha inkommit senast den 26 april.

- Vi fick den här informationen från Datainspektionen i början av veckan och arbetar nu tillsammans med dem för att undersöka och lösa de problem som de få inblandade kunderna har upplevt, skriver Klarnas presschef Jonas Köpniwsky i ett mail till Ehandel.se.

Annons