Klarna-granskningen inte bakom CDON:s faktura

Idag stod det klart att CDON Group planerar att erbjuda en egen fakturatjänst i två av sina nätbutiker. Ett pilottest som skall inledas kommande månader. CDON använder idag betalleverantören Klarna för sina fakturor och med tanke på skriverierna om betalleverantören den senaste tiden undrar nog många om detta ligger bakom den egna lösningen.

Redan i mars 2013 försökte vi få svar av CDON Group kring en ryktad egen betallösning. Det vi hörde då var att man inom Kinnevik-sfären såg fördelarna med att exempelvis Zalando drev sin egen faktura och därmed även pressade CDON att själva ta över denna delen.

CDON Group förnekade då dessa rykten, vilket kanske inte är så konstigt. Idag meddelade dock den svenska e-handelsjätten att de arbetat fram en egen fakturalösning som skall pilottestas i två av koncernens nätbutiker inom kort.

Annons

Med tanke på Svenska Dagbladets granskning av betalleverantören Klarna kan det givetvis se ut som att CDON nu försöker undvika varumärket Klarna. En betallösning som används flitigt inom koncernen. Det bör dock inte vara relaterat eftersom de förmodligen jobbat på den egna lösningen sedan en lång tid tillbaka. Vi ställde frågan direkt till CDON kring detta:

Har SvD:s granskning av Klarna påverkat ert beslut att lansera en egen fakturalösning?

– Nej, detta är något vi arbetat med under en längre tid, säger Fredrik Bengtsson, kommunikationschef på CDON Group.

Nyhetsbyrån TT har även frågat CDON om de nu planerar att lämna Klarna.

– Det är alldeles för tidigt att säga något om. Vi genomför ett test och så får vi utvärdera det och se var vi står när vi gjort det, säger Paul Fischbein, vd på CDON Group.

Finns pengar att tjäna

Samtidigt rapporterar Dagens industri att CDON på sikt räknar med att tjäna över 100 miljoner kronor på en egen betallösning.

Att CDON:s betallösning skulle vara ett resultat av SvD:s skriverier är alltså ganska osannolikt. Vilket även Paul Fischbein skriver under på:

Annons

– Vi har en väldigt bra relation med Klarna, och är väldigt nöjda med Klarna egentligen. Vi kommer att fortsätta vara kunder hos dem. Det här är absolut inget resultat av skriverierna, säger Fischbein.

Men att de har planer på att ta hand om fakturorna själva är ganska klart. De har en hel del att tjäna på det samtidigt som de öppnar upp sin marknadsplats för andra e-handlare och därmed ökar transaktionerna ännu mer.

De är dock tydliga med att detta är ett pilottest och de måste förmodligen se till att de kan hantera fakturorna själva innan de försöker "sparka ut Klarna" vilket Dagens industri meddelar.

 

Källa: Di, HD

Annons