Klarna hjälper till att samla in övergivna kundvagnar

Djurbutiken på nätet, Animail, rapporterar en stor konverteringsökning efter att ha infört en ny metod för att hantera kundernas bortglömda kundvagnar.

Övergivna kundvagnar sägs ofta vara pengar som ligger och väntar på e-handlare som är beredda att återaktivera dem. Servicemail Nordic (numera ReCheckit), Nosto och Ve Interactive är några tjänsteleverantörer som sysslar med bland annat övergivna kundvagnar.

Ofta handlar det om att maila kunderna och påminna dem om att kundvagnen fortfarande ligger och väntar på dem. Man brukar även slänga in någon liten rabatt för att locka tillbaka kunden.

Annons

Nu rapporteras det att Animail ökat sin konverteringsgrad med 44 procent efter en kombination av Ve Interactives email remarketingtjänst och Klarnas mobilvänliga Checkout.

Krävs endast ett klick

Kunder som av någon anledning avbrutit sitt köp får varukorgen mailad till sig, därefter klickar kunden i mailet och kommer då direkt till Klarna Checkout där varukorgen finns återbyggd och betalningsuppgifterna är förifyllda. För att slutföra köpet krävs endast ett klick i Klarna Checkout.

– Vi är glada över att kunna optimera konverteringsgraden och samtidigt förbättra kundupplevelsen ytterligare i vår butik. Vi strävar alltid efter att gör det så enkelt som möjligt för våra kunder att handla via Animal.se, säger Karl Prytz, VD på Animail.

Av de kunder som väljer att återkomma till sajten via denna funktion har man i Animails fall lyckats uppnå en konverteringsgrad på 72 procent i Klarna Checkout, jämfört med 50 procent tidigare.

– Klarna har verkligen tagit kassan till nästa nivå med Klarna Checkout och våra tester visar att denna kombination kan ta det ytterligare ett steg. Vi vill att detta ska tydliggöra och förenkla köpprocessen ytterligare för e-handlaren och dess kunder, säger Johan Hagenfeldt, VD på Ve Interactive Nordic.

Annons