Annons

Klarna lägger krutet på att förbättra hela kundresan Christofer Marquart

Emeet: Klarna lägger krutet på att förbättra hela kundresan

2017-10-17 10:15

Med ny logga och en mjukare profil vill Klarna fokusera på hela kundresan, som exempelvis smidigare leveranser.

I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners.

Det är mycket på gång för Klarna just nu. Med allt enklare betallösningar insåg företaget nyligen att de även behövde en ny logga. Men Christofer Marquart, Strategic Key Account Manager på Klarna, betonar att förändringarna inte bara handlar om loggan, utan om något större.

- Många har sett och reagerat på att vi uppdaterat vår logotyp, bytt färger och att vi fått nya ikoner vid utcheckning i kassan, men rebrandingen täcker så mycket mer än så. Förändringen gäller inte bara Klarnas grafiska identitet utan i lika hög grad upplevelsen man får när man handlar. Smoooth-konceptet kommer vara lika tydligt när man ser en reklamfilm som när man trycker på en knapp för att betala i Klarnas app. Varje kontaktyta mot Klarna är unikt designad och blir smartare och mer intuitiv. Resultatet blir en bättre shoppingupplevelse för konsumenter, men också förbättrad tillväxt, konvertering och kundlojalitet för alla Klarnas e-handlare.

Vill ha friktionsfri upplevelse

Om nu vill företaget gå vidare med utvecklingsprocessen och även förbättra andra delar i kundresan.

- Efter att ha gjort det superenkelt för kunden att köpa vill vi nu även göra de andra delarna i kundresan som betalning och leverans ännu smidigare. Vi vill att kundens upplevelse efter köpet ska vara lika friktionsfri som själva beställningen och tror att detta kommer medföra en ökad kundnöjdhet, vilket gagnar de handlare som samarbetar med Klarna genom ökad försäljning och tillväxt, fortsätter Christofer Marquart.

Vad tycker ni är det mest intressanta som sker i inom e-handeln just nu?

- Vi ser utvecklingen av det personliga erbjudandet som något väldigt spännande. Allt ifrån att man får en personligt anpassad landningssida när man handlar och att man kan få betalsätt presenterade efter hur man föredrar att betala, till att man får välja hur och när ens vara ska levereras.

På Emeet Stockholm utlovar Klarna att ha en matnyttig session som de tror att många e-handlare kommer att ha nytta av.

Annons
Annons
- Vi kommer att dela med oss av information om hur Sveriges konsumenter handlar idag. Allt ifrån vilka enheter man handlar på under olika klockslag på dygnet, till vilka veckodagar som är populärast att shoppa på. Vi kommer även att gå in på hur förflyttningen från desktop till mobil ser ut. Vi kommer helt enkelt att berätta hur kundbeteendet ser ut just nu.

“Vi lär oss mycket från e-handlarna”

Men Klarna tycker också Emeet Stockholm är ett bra tillfälle för dem att lära sig av e-handlarna.

- Vi lär oss väldigt mycket från e-handlarna. Att lyssna på deras utmaningar och utvecklingsmöjligheter är också det som driver vår utveckling framåt. Det gemensamma kunskapsutbytet av erfarenheter och insikter är något vi vill fortsätta att vara väldigt aktiva i.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta