Annons

Klarna stoppade 100-årig fakturakund - utreds av DO Inga fler fakturabetalningar för 100-årig kvinna

Klarna stoppade 100-årig fakturakund - utreds av DO

2018-03-13 16:02

"Kunder som är över hundra år kan ha blivit nekade att handla".

Att handla på faktura via Klarna är för de allra flesta inget problem, men har man råkat fylla hundra år kan det bli komplicerat. Det fick en kvinna från Sundsvall nyligen erfara. När hon fyllde 100 år avslutade nämligen Klarna Bank hennes fakturainbetalningar.

"Naturligtvis mycket olyckligt"

Kvinnan, som fick matvaror levererade till sitt serviceboende och betalade detta med faktura, hade plötsligt ett personnummer som inte accepterades av banken, rapporterar flera medier.

- Det har förekommit fall där vi på grund av tekniska utmaningar inte har kunnat acceptera kunder över 100 år, vilket naturligtvis är mycket olyckligt, säger Johanna Nyman på Klarna Banks pressenhet i en skriftlig kommentar till Nyhetsbyrån Siren.

Kvinnans anhöriga ska inte ha lyckats få någon förklaring till det inträffade via Klarnas kundtjänst, och därför valt att anmäla ärendet till Diskrimineringsombudsmannen, DO, som nu har inlett en utredning.

Annons
Annons
- Det jag kan säga är att ärendet är under utredning just nu, och att Klarna har fått förlängd tid på sig att inkomma med ett yttrande, säger Clas Lundstedt, pressansvarig på Diskrimineringsombudsmannen, till Ehandel.se.

Ordnat hos de flesta butiker

Från Klarnas håll menar man dock att problemet nu har lösts på de flesta håll.

- I de fall då problem uppstått beror det på att vi med säkerhet inte kunnat veta om en person är född till exempel 1903 och inte 2003. Detta har inneburit att kunder som är över 100 år kan ha blivit nekade att handla via Klarna. Den tekniska utmaningen är löst och redan implementerad i majoriteten av de berörda butikerna, säger Johanna Nyman.

Senast den 23 mars ska Klarna ha inkommit med sitt yttrande till DO.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta