Klarna stoppade 100-årig fakturakund – utreds av DO

"Kunder som är över hundra år kan ha blivit nekade att handla".

Att handla på faktura via Klarna är för de allra flesta inget problem, men har man råkat fylla hundra år kan det bli komplicerat. Det fick en kvinna från Sundsvall nyligen erfara. När hon fyllde 100 år avslutade nämligen Klarna Bank hennes fakturainbetalningar.

"Naturligtvis mycket olyckligt"

Kvinnan, som fick matvaror levererade till sitt serviceboende och betalade detta med faktura, hade plötsligt ett personnummer som inte accepterades av banken, rapporterar flera medier.

Annons

- Det har förekommit fall där vi på grund av tekniska utmaningar inte har kunnat acceptera kunder över 100 år, vilket naturligtvis är mycket olyckligt, säger Johanna Nyman på Klarna Banks pressenhet i en skriftlig kommentar till Nyhetsbyrån Siren.

Kvinnans anhöriga ska inte ha lyckats få någon förklaring till det inträffade via Klarnas kundtjänst, och därför valt att anmäla ärendet till Diskrimineringsombudsmannen, DO, som nu har inlett en utredning.

- Det jag kan säga är att ärendet är under utredning just nu, och att Klarna har fått förlängd tid på sig att inkomma med ett yttrande, säger Clas Lundstedt, pressansvarig på Diskrimineringsombudsmannen, till Ehandel.se.

Ordnat hos de flesta butiker

Från Klarnas håll menar man dock att problemet nu har lösts på de flesta håll.

- I de fall då problem uppstått beror det på att vi med säkerhet inte kunnat veta om en person är född till exempel 1903 och inte 2003. Detta har inneburit att kunder som är över 100 år kan ha blivit nekade att handla via Klarna. Den tekniska utmaningen är löst och redan implementerad i majoriteten av de berörda butikerna, säger Johanna Nyman.

Senast den 23 mars ska Klarna ha inkommit med sitt yttrande till DO.

Annons