DET HÄR ÄR EN NYHET FRÅN Ehandel Event

Intervju: Klarnas USA-satsning ska stärka nordiska e-handlare

Partnern Klarna satsar på Swish och USA, och kommer till Emeet med tips på hur handlare kan få nöjdare kunder med enkla och personliga betalningslösningar.

Anna Borg är Nordenchef på Klarna. Hon ser just nu två stora trender inom e-handelsbranschen. Dels ett allt större fokus på enkelhet, som Klarna ofta ser i olika kundundersökningar att många kunder efterfrågar, och dels det mobila som fortsätter att växa.

- Vi ser att andelen Klarnaköp som görs via mobilen har fördubblats det senaste året, och då har vi inte räknat med surfplattor utan bara mobiler. Det har varit en trend ett tag nu, men det är fortfarande jättestort, säger hon.

Annons

Höga krav på att prestera

Anna Borg berättar att det är flera saker som framför allt efterfrågas av Klarnas kunder. De vill växa, de vill se ökad lönsamhet och de vill i sin tur ha nöjda kunder. Klarna försöker att möta denna efterfrågan med Klarna Checkout, och genom att på olika sätt göra e-handlarnas situation lättare. Ett sätt är att återaktivera befintliga kunder genom att skapa merförsäljning på ett personligt anpassat sätt.

Hur kan det gå till?

- Vi har ju olika betalsätt som kort, faktura eller direktbetalning. Eftersom vi kan se vad kunden tidigare har föredragit kan vi föreslå det alternativet först nästa gång, så att kunden slipper att skrolla igenom en hel lista, förklarar Anna Borg, och tillägger att Klarna i en kundundersökning nyligen fick poängen 83 av 100 möjliga, vilket enligt henne är väldigt högt.

- Det är jätteroligt, men det innebär samtidigt en utmaning att vara kvar på samma höga nivå, tillägger hon.

American Express och Swish

Enligt Anna Borg försöker Klarna att hela tiden skruva på nya lösningar för att göra det smidigt för både e-handlare och konsumenter. Den senaste tiden har till exempel möjligheten att betala med American Express och tjänsten "Betala med ett klick" lanserats. Dessutom infördes "Tillväxtgarantin", som garanterar e-handlare att växa, och om det inte blir så kan de säga upp avtalet med Klarna utan någon kostnad.

Framöver kommer betalföretaget också att erbjuda möjligheten att betala med Swish, men när det blir hänger lite på när Swish lanserar sin lösning för e-handlare.

- Vi är förstås ganska beroende av när de lanserar. Men vi förbereder oss så gott det går så att vi är redo när det är dags, säger Anna Borg.

Tio kunder i USA - och vill växa mer

För en dryg månad sedan slog nyheten ner att Klarna satsat i USA, där American express för övrigt är en populär betalningsmetod, tillsammans med varuhuset Overstock.com. Enligt Anna Borg finns nu samarbeten med totalt tio butiker i det stora landet i väst. Av dem är Overstock den största. Planen är att fortsätta att växa på den amerikanska marknaden.

Annons

- Vi har kommit igång bra. Overstock var en efterlängtad kund till oss eftersom det är ett bolag som gärna testar nya saker och som också satsar stort på handel i mobilen.

Finns det någon risk att satsningen i USA tar fokus från marknaden i Norden?

- Nej, för mig är det inte frågan om antingen eller. Jag är ansvarig för Klarnas nordiska satsning och det är uppenbart att det här är vår hemmamarknad. Norden står för den överlägset största delen av vår business, och det vi lär oss här kan vi använda på nya marknader. Nordens konsumenter är mycket långt fram när det gäller att handla på nätet.

Öppnar dörrar i andra länder

Anna Borg hoppas att företagets samarbeten med kunder i USA även ska få genomslag för exempelvis svenska företag som vill expandera på den amerikanska marknaden.

- Då har vi redan till exempel information om vilka betalsätt som går hem och kan på så sätt hjälpa företag som ska lanseras i landet. Och det gäller inte bara USA utan även till exempel Storbritannien, som också är ett land med mycket e-handel och som borde vara intressant för svenska företag att expandera i.

Klarna är partner till årets Emeet, som äger rum på tisdag, den 6 oktober. Företagets session ska handla om hur Klarna kan samarbeta med sina handlare för att ge slutkunderna en optimal upplevelse.

- Det är ett utmärkt tillfälle för oss att träffa våra handlare och lära oss mer om deras utmaningar och hur vi kan jobba tillsammans för att lösa dem, avslutar Anna Borg.

Annons