Annons

Klarnas VD besvarar kritiken i SvD Börsforum

Klarnas VD besvarar kritiken i SvD Börsforum

2014-04-03 09:47

I går eftermiddag kavlade Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski, upp ärmarna och grävde ner sig i kommentarfältet i SvD Börsforum. Detta efter att SvD publicerat en artikel om att företaget granskas av Konsumentverket och att många kunder klagat på att de aldrig fått sina fakturor innan en påminnelseavgift dimper ner i brevlådan.

Klarna tar uppenbarligen kritiken i SvD:s artikel på allvar och Sebastian erkänner att de gjort vissa saker fel. Övergången till e-postfakturor var exempelvis inte helt genomtänkt och idag har företaget kompletterat med SMS-påminnelse som en extra åtgärd.

Att företaget skulle satt i system att skippa fakturor och sen skicka påminnelser med avgift förnekas dock bestämt.

E-faktura på gång

En av de mer intressanta sakerna som Sebastian nämner är att Klarna jobbar med att införa e-faktura, även om något datum inte skall vara satt. I framtiden kan alltså kunderna kanske få fakturan direkt in i Internet-banken, vilket borde ta bort alla problem med leveransen.

Det är nämnvärt, och förmodligen smart, att en VD för ett stort företag som Klarna sitter och besvarar arga nätkunder sent på en onsdag. Risken är dock att det hettar upp stämningen.

I dag har SvD publicerat en uppföljning, med rubriken "Läsare: Vi undviker bolag som använder Klarna", till gårdagens artikel. En artikel som, enligt Sebastian, Klarna ej fått bemöta. I artikeln fortsätter nätkundernas kritik mot Klarna och en e-handlare uttalar sig om att de bytt betalleverantör på grund av Klarnas affärsmetoder.

Svensk Digital Handel oroade

Svensk Handel och Svensk Digital Handel sägs även de ha en dialog med Klarna om deras affärsmetoder. Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel, har följande kommentar till SvD:

– Vi har redan fört samtal med Klarna och med Kronofogden men dessa kommer att intensifieras efter det här, säger han och påtalar att det här riskerar att påverka näthandeln i stort. Det är lätt att det blir en tappad kund. Då är det lätt att den kunden inte handlar vidare på nätet. Men vi har frågan uppe på bordet nu.

Klarnas VD som redan gått varm i SvD Börsforum skriver bland annat följande om dagens artikel:

"När det gäller dagens artikel måste jag säga att idag är det sorg blandat med frustration. Sorg över det faktum att det finns kunder där ute som inte är nöjda med det vi gör och att de problem med e-post fakturor vi hade under hösten gett ett så negativt bestående intryck hos dessa kunder. Det är alltid ett misslyckande när en kund är missnöjd eller haft en dålig upplevelse av Klarna!

Frustration över att Svenska Dagbladet idag uppenbarligen inte bemödat sig med att skriva en opartisk artikel, de uppgifter man erhållit har man publicerat rakt av utan att kontrollera de med oss och inte gett oss någon möjlighet att bemöta kritiken. Trots att vi vid flertalet tillfällen påpekat att vi finns tillgängliga och i artikeln ovan finns därmed direkta fel."

Sebastian fortsätter med att delge siffror kring återköp och kundnöjdhet. Hans fullständiga svar finner ni här i SvD Börsforum.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

argit
2014-04-03 10:10

Varför kan inte kunder ta eget ansvar någon gång och hålla koll på sina egna fakturor? Handla inte på faktura om du inte kan hantera det.

mkse.com
2014-04-03 11:44

SvD:s intervjubolag som under buller och bång fimpat klarna omsätter 0,9 Mkr senaste räkenskapsåret...

Men detta är absolut en PR-katastrof av gigantiska mått för Klarna. Nu måste de kostsamt förtydliga sina arbetssätt, säkert vid varje aktion, och i media reparera sitt rykte för många månader framöver.

prylsjuk
2014-04-03 11:35

Instämmer med argit. Nu när allt mer skickas per e-post så får kunderna ta sitt ansvar. Håll koll på fakturorna i inkorgen, skriv ut om du är glömsk. Har du inte fått någon faktura? Kolla inkorgen eller HÖR AV DIG till företaget du handlat från. Väljer man att handla och betala i efterhand får man faktiskt se till att betala (hålla ögonen öppna efter fakturan). Många kunder är så lata att de kritiserar företaget direkt, utan att kolla inkorgen ordentligt.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta