Annons

Klarnas VD om dagens EU-möte om e-handel Sebastian Siemiatkowski

Klarnas VD om dagens EU-möte om e-handel

2016-02-04 17:41

Sebastian Siemiatkowski uppmanar oss e-handlare att gå ihop och ge mer konkreta förslag kring e-handeln inom EU.

Under dagens mötet med EU-kommissionen förväntades Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski, komma med förslag som kan underlätta för näthandeln i Europa. Något han bad e-handlarna hjälpa till med på Twitter även om det var tajt om tid, 40 minuter innan mötet.

På mötet ska det ha funnits ett tiotal verkställande direktörer och chefsjurister från Sveriges största bolag, Sebastian själv och två mindre bolag.

Hur blev du inbjuden till detta möte?

- Hur jag hamnade där är en gåta men det var roligt, säger Sebastian Siemiatkowski.

Sebastian berättar att EU-kommissionären Cecilia Malmström ska ha varit oerhört duktig, kompetent men också ödmjuk under mötet vilket ska ha känts tryggt.

Annons
Annons
- Jag var tydlig med att det fanns mer att önska på det digitala området och de var helt införstådda i att moms och lokala lagar kring frakter, returer och så vidare hindrade den fria handel inom EU, säger Sebastian Siemiatkowski.

Det ska ha funnits ett genuint intresse att förstå mer om de utmaningar som e-handlare möts av dagligen. Sebastian menar på att om vi tillsammans skulle konkretisera vad som kan göras för att underlätta e-handeln så skulle vi få ett bättre gensvar.

- Jag tror att om Ehandel.se skulle göra ett upprop och samla ihop konkreta förändringar som skulle gynna svensk e-handel, samt ge folk mer än 45 minuter på att skriva upp och konkretisera dem, och vi skulle lämna över dessa tror jag verkligen att det skulle tas på allvar och att vi skulle kunna få se bättre förslag, säger Sebastian Siemiatkowski.

Samtidigt ska Sebastian ha varit imponerad över storföretagens intresse för e-handel under mötet.

- Roligt och inspirerande också att höra att e-handelsfrågorna kommit högre upp bland svenska storföretag som fanns representerade, säger Sebastian avslutningsvis.

Vi ska givetvis fundera över Sebastian Siemiatkowskis förslag om någon form av upprop och ni läsare får förstås höra av er om ni har några idéer.

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons
Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Intervju: Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Linda Brattlöfs e-handel Garden Glory kombinerar trädgårdsskötsel och mode.

Annons
Annons

Miljardsatsning på nytt logistikcenter utanför Örebro

Fastighetsbolaget Catena gör efter sin e-handelssatsning i Ängelholm en ny storsatsning i Örebro.

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Enligt Visa uppmanar PayPal användarna att betala direkt från sina bankkonton, något som innebär missade intäkter för kortjätten.

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser

Det sociala nätverket ger inte helt upp sin satsning på e-handeln men ska framöver satsa mer på retargeting, så kallad återannonsering.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Köp i videoannons nästa steg i Facebooks e-handelsflirt

Facebook uppges vara på gång att lansera möjlighet för kunderna att handla direkt i forumets videoannonser.

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

E-handlaren har växt ur sina gamla lokaler och i sommar flyttar man in i ett nyrenoverat lager.

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

Säkerhetsexperter varnar för mail med elak kod som tar den drabbade datorn som gisslan.

Annons
Annons
Ogvall om EU-paketet:

Ogvall om EU-paketet: "Lite Sovjetunionen över det hela"

Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall ser flera problem med EU:s föreslagna e-handelsregler.

Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Debatt: Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Anton Johansson ryter nu till i en artikel här på Ehandel.se och menar på att kunden skiter fullkomligt i frakten.

10

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem