Annons

Klarnas VD om dagens EU-möte om e-handel Sebastian Siemiatkowski

Klarnas VD om dagens EU-möte om e-handel

2016-02-04 17:41

Sebastian Siemiatkowski uppmanar oss e-handlare att gå ihop och ge mer konkreta förslag kring e-handeln inom EU.

Under dagens mötet med EU-kommissionen förväntades Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski, komma med förslag som kan underlätta för näthandeln i Europa. Något han bad e-handlarna hjälpa till med på Twitter även om det var tajt om tid, 40 minuter innan mötet.

På mötet ska det ha funnits ett tiotal verkställande direktörer och chefsjurister från Sveriges största bolag, Sebastian själv och två mindre bolag.

Hur blev du inbjuden till detta möte?

- Hur jag hamnade där är en gåta men det var roligt, säger Sebastian Siemiatkowski.

Sebastian berättar att EU-kommissionären Cecilia Malmström ska ha varit oerhört duktig, kompetent men också ödmjuk under mötet vilket ska ha känts tryggt.

Annons
Annons
- Jag var tydlig med att det fanns mer att önska på det digitala området och de var helt införstådda i att moms och lokala lagar kring frakter, returer och så vidare hindrade den fria handel inom EU, säger Sebastian Siemiatkowski.

Det ska ha funnits ett genuint intresse att förstå mer om de utmaningar som e-handlare möts av dagligen. Sebastian menar på att om vi tillsammans skulle konkretisera vad som kan göras för att underlätta e-handeln så skulle vi få ett bättre gensvar.

- Jag tror att om Ehandel.se skulle göra ett upprop och samla ihop konkreta förändringar som skulle gynna svensk e-handel, samt ge folk mer än 45 minuter på att skriva upp och konkretisera dem, och vi skulle lämna över dessa tror jag verkligen att det skulle tas på allvar och att vi skulle kunna få se bättre förslag, säger Sebastian Siemiatkowski.

Samtidigt ska Sebastian ha varit imponerad över storföretagens intresse för e-handel under mötet.

- Roligt och inspirerande också att höra att e-handelsfrågorna kommit högre upp bland svenska storföretag som fanns representerade, säger Sebastian avslutningsvis.

Vi ska givetvis fundera över Sebastian Siemiatkowskis förslag om någon form av upprop och ni läsare får förstås höra av er om ni har några idéer.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Helgläsning: Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Många e-handlare har tröttnat på Systembolagets ställning inom alkoholförsäljningen och menar att monopolet har spelat ut sin roll. Vi har gjort en djupdykning i branschen som bara verkar växa sig större - nämligen alkoholförsäljningen på nätet.

Annons
Annons
Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Runt 200 personer dök upp när E-commerce Parks nya lokaler i Helsingborg visades upp under torsdagskvällen.

Gymgrossisten internrekryterar efter stortapp i ledningen

Tre av Gymgrossistens högsta chefer kommer att lämna sina uppdrag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

Att låta e-handeln ta steget ut i resten av EU blev ett framgångskoncept för Hobbex.

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs hörlurar, högtalare och mobilskal ska säljas exklusivt i H&M:s näthandel.

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Då var det dags. Klarna öppnar upp dammluckan för sin företagsvänliga kassa.

3
Annons
Annons
<nobr>E-handelsjätten</nobr> tar nästan all tillväxt

E-handelsjätten tar nästan all tillväxt

Det kan finnas anledning att vara orolig.

1
Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

Forskning: Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

42 procent av svenskarna har råkat ut för att oseriösa företag skickat mail i syfte att lura till sig personlig information, enligt en ny undersökning.

E-handel på stark frammarsch i Nigeria

Ny teknik har gett fler jobb och lägre priser.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Apotek Hjärtat söker:

Online merchandiser

Skincity AB söker:

Skincity söker redovisningsekonom

Sportamore söker:

Digital grafisk formgivare

AddTruly AB söker:

Driven B2B-säljare sökes till en arbetsplats med entreprenöriell anda

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem