Annons

Klarnas VD om dagens EU-möte om e-handel Sebastian Siemiatkowski

Klarnas VD om dagens EU-möte om e-handel

2016-02-04 17:41

Sebastian Siemiatkowski uppmanar oss e-handlare att gå ihop och ge mer konkreta förslag kring e-handeln inom EU.

Under dagens mötet med EU-kommissionen förväntades Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski, komma med förslag som kan underlätta för näthandeln i Europa. Något han bad e-handlarna hjälpa till med på Twitter även om det var tajt om tid, 40 minuter innan mötet.

På mötet ska det ha funnits ett tiotal verkställande direktörer och chefsjurister från Sveriges största bolag, Sebastian själv och två mindre bolag.

Hur blev du inbjuden till detta möte?

- Hur jag hamnade där är en gåta men det var roligt, säger Sebastian Siemiatkowski.

Sebastian berättar att EU-kommissionären Cecilia Malmström ska ha varit oerhört duktig, kompetent men också ödmjuk under mötet vilket ska ha känts tryggt.

Annons
Annons
- Jag var tydlig med att det fanns mer att önska på det digitala området och de var helt införstådda i att moms och lokala lagar kring frakter, returer och så vidare hindrade den fria handel inom EU, säger Sebastian Siemiatkowski.

Det ska ha funnits ett genuint intresse att förstå mer om de utmaningar som e-handlare möts av dagligen. Sebastian menar på att om vi tillsammans skulle konkretisera vad som kan göras för att underlätta e-handeln så skulle vi få ett bättre gensvar.

- Jag tror att om Ehandel.se skulle göra ett upprop och samla ihop konkreta förändringar som skulle gynna svensk e-handel, samt ge folk mer än 45 minuter på att skriva upp och konkretisera dem, och vi skulle lämna över dessa tror jag verkligen att det skulle tas på allvar och att vi skulle kunna få se bättre förslag, säger Sebastian Siemiatkowski.

Samtidigt ska Sebastian ha varit imponerad över storföretagens intresse för e-handel under mötet.

- Roligt och inspirerande också att höra att e-handelsfrågorna kommit högre upp bland svenska storföretag som fanns representerade, säger Sebastian avslutningsvis.

Vi ska givetvis fundera över Sebastian Siemiatkowskis förslag om någon form av upprop och ni läsare får förstås höra av er om ni har några idéer.

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons
Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

1
Annons
Annons

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Collector tar sig an Klarna med analyserande kassa

Collector Banks egna kassalösning ska kombinerat med ett analysverktyg ge e-handlarna större insikt i vilka deras kunder är.

Annons
Annons
Hennes & Mauritz <nobr>e-handel</nobr>

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

Toarullen en av de saker vi helst vill köpa på nätet

Toalettpapper hör till de varor svenskarna helst vill slippa bära hem från livsmedelsaffären.

Penntillverkare siktar på slutkund med ny e-handel

Med varumärken som Ballograf, Cross och Sheaffer i portföljen väljer anrika Ballograf att ta till nätet för sin nya B2C-satsning.

Snabbare e-handel i Europa med 16 miljarder från UPS

UPS standardleveranser i Europa blir två dagar snabbare.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem