Annons

Klarnas VD om dagens EU-möte om e-handel Sebastian Siemiatkowski

Klarnas VD om dagens EU-möte om e-handel

2016-02-04 17:41

Sebastian Siemiatkowski uppmanar oss e-handlare att gå ihop och ge mer konkreta förslag kring e-handeln inom EU.

Under dagens mötet med EU-kommissionen förväntades Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski, komma med förslag som kan underlätta för näthandeln i Europa. Något han bad e-handlarna hjälpa till med på Twitter även om det var tajt om tid, 40 minuter innan mötet.

På mötet ska det ha funnits ett tiotal verkställande direktörer och chefsjurister från Sveriges största bolag, Sebastian själv och två mindre bolag.

Hur blev du inbjuden till detta möte?

- Hur jag hamnade där är en gåta men det var roligt, säger Sebastian Siemiatkowski.

Sebastian berättar att EU-kommissionären Cecilia Malmström ska ha varit oerhört duktig, kompetent men också ödmjuk under mötet vilket ska ha känts tryggt.

Annons
Annons
- Jag var tydlig med att det fanns mer att önska på det digitala området och de var helt införstådda i att moms och lokala lagar kring frakter, returer och så vidare hindrade den fria handel inom EU, säger Sebastian Siemiatkowski.

Det ska ha funnits ett genuint intresse att förstå mer om de utmaningar som e-handlare möts av dagligen. Sebastian menar på att om vi tillsammans skulle konkretisera vad som kan göras för att underlätta e-handeln så skulle vi få ett bättre gensvar.

- Jag tror att om Ehandel.se skulle göra ett upprop och samla ihop konkreta förändringar som skulle gynna svensk e-handel, samt ge folk mer än 45 minuter på att skriva upp och konkretisera dem, och vi skulle lämna över dessa tror jag verkligen att det skulle tas på allvar och att vi skulle kunna få se bättre förslag, säger Sebastian Siemiatkowski.

Samtidigt ska Sebastian ha varit imponerad över storföretagens intresse för e-handel under mötet.

- Roligt och inspirerande också att höra att e-handelsfrågorna kommit högre upp bland svenska storföretag som fanns representerade, säger Sebastian avslutningsvis.

Vi ska givetvis fundera över Sebastian Siemiatkowskis förslag om någon form av upprop och ni läsare får förstås höra av er om ni har några idéer.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
E-handeln som ökade med 400 procent på två år

E-handeln som ökade med 400 procent på två år

Bra Sommarmöblers e-handel gick från att stå för 5 till 25 procent av försäljningen.

Annons
Annons

Sportlala tar in fem miljoner - ska satsa på friluftsliv

Med nya miljoner i bagaget ska Sportlala bland annat rekrytera ny personal.

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Ehandel.se har undersökt varför den färdigplanerade matkassen måste beställas en vecka i förväg medan den självplockade kassen kan levereras samma dag.

Digital begravningsbyrå får kritik:

Digital begravningsbyrå får kritik: "En förödande lögn"

Begravningstjänsten Funera fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha vilselett kunderna med en prisjämförelse.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ogvall tar strid för <nobr>e-handeln</nobr> - rasar mot spritförbudet

Ogvall tar strid för e-handeln - rasar mot spritförbudet

Dubbelmoral av Sveriges regering, anser Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall.

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris fysiska butik ska bli ett e-handelsombud. Nu tar företaget in en ny kassalösning. 

Shopifys Google-ambitioner: mångdubblar personalstyrkan

Ska utöka personalen från 200 till 1000.

Annons
Annons
E-handeln ökar kraftigt - över <nobr>40 000</nobr> butiksjobb försvinner

E-handeln ökar kraftigt - över 40 000 butiksjobb försvinner

Tre handelsbolag om dagen i konkurs - men e-handeln boomar fram till 2025.

Ny forskning: Folk på plats viktigt för framgång utomlands

E-handlare som vill in på en ny marknad gör klokt i att satsa på geografisk närvaro, enligt en ny avhandling.

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet:

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet: "Har en samsyn"

Frakttjänsten och e-handlaren fördjupar sitt samarbete.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Nosto Solutions Ab söker:

Business Development Manager - Sweden

SwedOffice söker:

Digital marknadsförare/marknadsansvarig

Sharespine AB söker:

Integrationstekniker e-handel

Indiska Magasinet AB söker:

Produktägare/Projektledare e-handel och Omnikanal

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem