Exklusivt: Klarnas VD om den explosiva tillväxten i USA

Hur känns det att takta en miljard dollar efter bara några månader? Den frågan ställde vi till Klarnas VD och medgrundare.

Efter att Klarna avslöjat att de är det snabbast växande betalföretaget i USA är det förstås på sin plats att fråga Sebastian Siemiatkowski, Klarnas VD och medgrundare, hur det känns och hur de faktiskt åstadkommit att snabbt få fotfäste på en för många hårt konkurrensutsatt marknad.

Hur känns det att takta 1 miljard dollar i USA efter bara några månader?

Annons

- Det känns väldigt lovande. Vi är förmodligen det snabbast växande betalföretaget någonsin i USA. Men det är väldigt tidigt i vår lansering, och det viktigaste för oss är att skapa värde för de handlare och konsumenter som använder oss. Om vi lyckas med det så kommer vi fortsätta att växa, säger Sebastian Siemiatkowski.

Hur har ni lyckats med detta?

- Vi har jobbat i flera år med att noggrant förbereda vår lansering. Vi har gjort ett antal nyckelrekryteringar och lagt oerhört mycket tid på att säkerställa att vår kassalösning är anpassad till den amerikanska marknaden. Vi har under tio års tid jobbat väldigt nära svenska handlare som på många sätt är världsledande och det är givande att applicera de lärdomarna utomlands, säger Sebastian Siemiatkowski.

Hur många butiker använder er kassalösning i USA idag?

Ett tio-tal noggrant utvalda handlare, som exempelvis Overstock och Shoes.com. Det är först nästa år som vi kommer att börja ta in en större mängd handlare. En rolig datapunkt är att enbart Overstock har högre omsättning än vad hela den svenska e-handelmarknanden representerade när Klarna grundades, säger Sebastian Siemiatkowski.

Ni jobbar med en modul för Shopify, vilka fler plattformar arbetar ni med?

- Alla större plattformar, som exempelvis Magento och Demandware, säger Sebastian Siemiatkowski.

Annons
Annons