Klarnas driftstörningar oroar utsatta E-handlare

På tisdagskvällen började rapporter komma in till oss om att betalleverantören Klarna hade problem med sina system. Flera e-handlare rapporterade att köp inte gick igenom och 21:39 bekräftade Klarnas driftstatus att allt inte stod rätt till.

Problemen fortsatte idag och under förmiddagen på onsdagen rapporterades ytterligare störningar. Vid lunch meddelades dock att problemen kring transaktioner var lösta. I skrivande stund 21:02 är fortfarande Klarna Online, administrationsgränssnittet, utsatt för vissa störningar, men köp ska gå igenom.

Att uppleva dessa problem inför Halloween och nära inpå julhandeln har förstås oroat e-handlare och vi slängde därför iväg några frågor till Klarna.

Annons
Annons


Ni har nu haft flera driftstörningar under kort tid och verkar inte ha situationen under kontroll, vad händer?

Situationen är under kontroll, och vi har under dagen hanterat mindre störningar. Vi följer utvecklingen mycket noggrant och med stor beredskap. Vi meddelar våra kunder om varje förändring i driftsläget, tex via www.klarna.se/driftstatus där man också kan anmäla sig till driftstatusuppdateringar via e-post.
 
Väldigt få kunder upplever några problem, för de som upplever mindre störningar gör vår utvecklingsavdelning allt de kan för att lösa frågan så fort det bara går.

Vad beror problemet på, är det överbelastning inför Halloween?

Nej det är det inte. Vi vet inte helt säkert vad det beror på ännu, initialt har vi lagt allt fokus på att lösa problemen. Vi kommer att återkomma när vi är klara med analysen av vad som hänt.

Kan e-handlare som kör Klarna förvänta sig en fungerande tjänst till julhandeln?

Ja det kan de. Vi har lagt mycket resurser på att skapa ett fungerande system. Vi har under de senaste året investerat i en ny arkitektur och har rekryterat ytterligare spetskompetens inom området.

Kunder till Klarna Checkout ser även ut att ha varit drabbade. Hur ska dessa kunder kunna känna sig trygga inför julen?

Annons
Annons

Klarna Checkout-kunder har drabbats i  mindre utsträckning av störningar och då inom de delar som fortfarande är gemensamma med vår tidigare miljö.
Vi har flyttat de flesta delar av köpprocessen i Klarna Checkout till den nya miljön, när det är klart före jul kommer vi att ytterligare ha reducerat risken för nedtid.

Har ni någon form av fallback-lösning ni kan rekommendera till e-handlare när Klarna går ner?

Vi har sedan en tid utvecklat och satt i drift en inbyggd fallback-lösning som aktiveras när vi får driftstörningar. Den täcker mer än 80% av störningar som drabbar våra transaktioner och den har varit aktiv under den här störningsperioden.


Det går även att följa Klarna Status på Twitter och därifrån är det senaste att orsaken till driftstörningarna nu förmodligen har identifierats:

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!