Annons

Klarnas driftstörningar oroar utsatta E-handlare

Klarnas driftstörningar oroar utsatta E-handlare

2013-10-16 21:04

På tisdagskvällen började rapporter komma in till oss om att betalleverantören Klarna hade problem med sina system. Flera e-handlare rapporterade att köp inte gick igenom och 21:39 bekräftade Klarnas driftstatus att allt inte stod rätt till.

Problemen fortsatte idag och under förmiddagen på onsdagen rapporterades ytterligare störningar. Vid lunch meddelades dock att problemen kring transaktioner var lösta. I skrivande stund 21:02 är fortfarande Klarna Online, administrationsgränssnittet, utsatt för vissa störningar, men köp ska gå igenom.

Att uppleva dessa problem inför Halloween och nära inpå julhandeln har förstås oroat e-handlare och vi slängde därför iväg några frågor till Klarna.


Ni har nu haft flera driftstörningar under kort tid och verkar inte ha situationen under kontroll, vad händer?

Situationen är under kontroll, och vi har under dagen hanterat mindre störningar. Vi följer utvecklingen mycket noggrant och med stor beredskap. Vi meddelar våra kunder om varje förändring i driftsläget, tex via www.klarna.se/driftstatus där man också kan anmäla sig till driftstatusuppdateringar via e-post.
 
Väldigt få kunder upplever några problem, för de som upplever mindre störningar gör vår utvecklingsavdelning allt de kan för att lösa frågan så fort det bara går.

Vad beror problemet på, är det överbelastning inför Halloween?

Nej det är det inte. Vi vet inte helt säkert vad det beror på ännu, initialt har vi lagt allt fokus på att lösa problemen. Vi kommer att återkomma när vi är klara med analysen av vad som hänt.

Kan e-handlare som kör Klarna förvänta sig en fungerande tjänst till julhandeln?

Ja det kan de. Vi har lagt mycket resurser på att skapa ett fungerande system. Vi har under de senaste året investerat i en ny arkitektur och har rekryterat ytterligare spetskompetens inom området.

Kunder till Klarna Checkout ser även ut att ha varit drabbade. Hur ska dessa kunder kunna känna sig trygga inför julen?

Klarna Checkout-kunder har drabbats i  mindre utsträckning av störningar och då inom de delar som fortfarande är gemensamma med vår tidigare miljö.
Vi har flyttat de flesta delar av köpprocessen i Klarna Checkout till den nya miljön, när det är klart före jul kommer vi att ytterligare ha reducerat risken för nedtid.

Har ni någon form av fallback-lösning ni kan rekommendera till e-handlare när Klarna går ner?

Vi har sedan en tid utvecklat och satt i drift en inbyggd fallback-lösning som aktiveras när vi får driftstörningar. Den täcker mer än 80% av störningar som drabbar våra transaktioner och den har varit aktiv under den här störningsperioden.


Det går även att följa Klarna Status på Twitter och därifrån är det senaste att orsaken till driftstörningarna nu förmodligen har identifierats:

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta