Klarnas nya rutiner skickar färre kunder till inkasso

Klarna skickar allt färre inkassokrav till sina kunder. Under 2014 minskade antalet med nästan 25 procent enligt siffror från Kronofogden. Det är den lägsta noteringen sedan 2011 och ska bland annat bero på en rad förändringar efter den kritik som riktades mot betalföretaget under förra året.

Under våren 2014 hamnade Klarna i strålkastarljuset efter klagomål från flera av sina kunder. Bland annat för att personer fått påminnelsefaktura och inkassobrev innan någon ordinarie faktura kommit fram.

SvD satte extra ljus på saken och en teori var att de uteblivna originalfakturorna inte enbart var en miss då Klarna äger ett eget inkassobolag i Segoria, och kan få extra inkomster på inkassokrav. Något som starkt tillbakavisades av Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski.

Annons

I flera fall uppstod problemen då kunderna inte uppmärksammat fakturan när den kom via mail, eller att mailet fastnat i spamfiltret. Sedan dess har Klarna jobbat för att hitta en lösning för att något liknande inte ska hända igen. Och man verkar ha lyckats då man nu skickar allt färre inkassokrav till sina kunder

Under 2013 skickades 34 000 ärenden till Kronofogden från Klarna men under fjolåret minskade antalet ärenden med 23 procent. Det är den lägsta noteringen sedan 2011.

– Vi växer, så i förhållande till antalet köp som gjordes förra året har andelen minskat med mer än 50 procent. Så där fick vi verkligen ett genombrott förra året, säger Sebastian Siemiatkowski till SvD.

Tre stora förändringar

Efter SvD:s granskning gjorde Klarna en rejäl översyn av hela sin verksamhet. Ett arbete som redan inletts enligt Siemiatkowski, men som fick extra skjuts i och med kritiken som bubblade upp.

– När SvD började skriva de här artiklarna ställs man inför två alternativ, antingen sticker man huvudet i sanden eller så försöker man vara så transparent man kan och skapa förändringar. Vissa av de saker som framkom hade vi inte uppmärksammat tidigare.

Sedan dess har Klarna framför allt gjort tre stora förändringar. Utöver en sänkt påminnelseavgift har man även brutit avtalet med ett hundratal butiker som man inte ansåg höll måttet.

Den största satsningen enligt Siemiatkowski är dock en ny förbättrad kundportal, Mitt Klarna. Där kan kunden logga in, se sina fakturor och ha koll på när de ska betalas. Där kan man även skjuta upp förfallodatumet utan kostnad.

– Ambitionen är att man ska kunna skjuta upp det så att man alltid kan betala i samband med löning. Det har gett resultat, säger Sebastian Siemiatkowski.

Annons

 

Källa: SvD

Annons