Annons

Klarnas nya rutiner skickar färre kunder till inkasso

Klarnas nya rutiner skickar färre kunder till inkasso

2015-03-16 10:44

Klarna skickar allt färre inkassokrav till sina kunder. Under 2014 minskade antalet med nästan 25 procent enligt siffror från Kronofogden. Det är den lägsta noteringen sedan 2011 och ska bland annat bero på en rad förändringar efter den kritik som riktades mot betalföretaget under förra året.

Under våren 2014 hamnade Klarna i strålkastarljuset efter klagomål från flera av sina kunder. Bland annat för att personer fått påminnelsefaktura och inkassobrev innan någon ordinarie faktura kommit fram.

SvD satte extra ljus på saken och en teori var att de uteblivna originalfakturorna inte enbart var en miss då Klarna äger ett eget inkassobolag i Segoria, och kan få extra inkomster på inkassokrav. Något som starkt tillbakavisades av Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski.

I flera fall uppstod problemen då kunderna inte uppmärksammat fakturan när den kom via mail, eller att mailet fastnat i spamfiltret. Sedan dess har Klarna jobbat för att hitta en lösning för att något liknande inte ska hända igen. Och man verkar ha lyckats då man nu skickar allt färre inkassokrav till sina kunder

Under 2013 skickades 34 000 ärenden till Kronofogden från Klarna men under fjolåret minskade antalet ärenden med 23 procent. Det är den lägsta noteringen sedan 2011.

– Vi växer, så i förhållande till antalet köp som gjordes förra året har andelen minskat med mer än 50 procent. Så där fick vi verkligen ett genombrott förra året, säger Sebastian Siemiatkowski till SvD.

Tre stora förändringar

Efter SvD:s granskning gjorde Klarna en rejäl översyn av hela sin verksamhet. Ett arbete som redan inletts enligt Siemiatkowski, men som fick extra skjuts i och med kritiken som bubblade upp.

Annons
Annons
– När SvD började skriva de här artiklarna ställs man inför två alternativ, antingen sticker man huvudet i sanden eller så försöker man vara så transparent man kan och skapa förändringar. Vissa av de saker som framkom hade vi inte uppmärksammat tidigare.

Sedan dess har Klarna framför allt gjort tre stora förändringar. Utöver en sänkt påminnelseavgift har man även brutit avtalet med ett hundratal butiker som man inte ansåg höll måttet.

Den största satsningen enligt Siemiatkowski är dock en ny förbättrad kundportal, Mitt Klarna. Där kan kunden logga in, se sina fakturor och ha koll på när de ska betalas. Där kan man även skjuta upp förfallodatumet utan kostnad.

– Ambitionen är att man ska kunna skjuta upp det så att man alltid kan betala i samband med löning. Det har gett resultat, säger Sebastian Siemiatkowski.

 

Källa: SvD

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons
Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Annons
Annons
Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta