Annons

Knytkonferensen återgick till sin grundidé Annette Falberg och Frigg Falk Sabroe

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

2019-05-17 13:45

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

I går var det dags för den andra upplagan av Emeet Danmark, efter förra årets premiär i Lyngby en bit utanför Köpenhamn. Denna gång tog konferensen istället plats mitt i centrala Köpenhamn i Dansk Industris pampiga huvudkontor.


Dansk Industris huvudkontor
(Klicka för större bild)

Ett 50-tal e-handelsintresserade hade samlats för att njuta av Emeets klassiska koncept där deltagarna skapar innehållet och där “sharing is caring” är högst upp på agendan.


Viktoria och Jennifer från Ehandel.se tog emot deltagarna

Dagen inleddes med att Kim Bruno-Lindby från Dansk Industri hälsade alla välkomna till branschorganisationens lokaler, som med sina många små rum för övrigt är perfekta för Emeet. Innan deltagarna fick skanna av den berömda gridden så bjöd vår reporter Frigg Falk Sabroe, från Ehandel.dk, på en intervju på scenen. Den hon intervjuade var Dansk Industris Annette Falberg, som är branschdirektör för avdelningen Handel.


Kim från Dansk Industri kickade igång konferensen

Annette berättade om deras medlemmars utmaningar, som förstås mycket handlar om digitalisering. Hon lyfte bland annat att det finns en dansk fond där företag kan ansöka om 100 000 kronor (DKK) för projekt kopplade till exempelvis e-handel. Gratis pengar finns alltså att hämta för danska detaljhandlare och e-handlare.

Annette förespråkade också att använda marknadsplatser för att snabbt nå ut globalt via e-handel. Hon poängterade dock bestämt att marknadsplatser inte är synonymt med Amazon, utan det finns många fler aktörer där ute som kan hjälpa företag att nå ut med sina produkter.

SEO, Dankort och framtidens kassa

Efter att Annette blivit intervjuad och publiken ställt frågor till henne så var det dags att bege sig till gridden. Dagen inleddes med klassiska ämnen som till exempel sökmotoroptimering och val av e-handelsplattform. SEO-sessionen handlade mycket om content och hur man jobbar med det på bästa sätt för att tillgodose både kunderna och vår vän Google.

Medan SEO ser ganska lika ut i Danmark och Sverige så var det annorlunda tongångar i de sessioner som behandlade betalningar. Brian Syndergaard från PayEx höll till exempel i en session om olika betalmetoder och för eventuella svenskar i publiken så slog han hål på myten om Dankortet som det absolut viktigaste betalsättet i Danmark. Det är viktigt men det har på senare år förlorat sin tyngd och det absolut vanligaste betalsättet är istället vanliga kortbetalningar (Visa och Mastercard).


En klassisk Emeet-session om att förbättra köpflödet

Annons
Annons

Michael Stenmann, från Babyplan.dk, fortsatte på betalspåret men drog istället igång en session om att e-handlare kanske skulle kunna tänka lite mer outside of the box när det gäller betalningar. Han lyfte bland annat att kunna separera själva köpet från betalningen, för att på så sätt göra ordern mer dynamisk. Till exempel om man vill lägga till produkter efter att ett köp har genomförts, kanske i orderbekräftelsemailet.


Några av godsakerna man fick smaka på under Emeet

Flera påpekade hur Klarna redan gör delar av detta. Enligt deltagarna på plats är dock Klarna inte så stort i Danmark och därmed bör man kanske kika på att tänka i samma banor även gällande andra betalmetoder. Någon annan lyfte hur vissa e-handlare till exempel inte tar pengarna direkt vid ett kortköp, utan reserverar dem för att istället dra pengarna senare.

Ett annat ämne som var populärt var miljöfrågan, hur vi kan göra e-handeln med miljövänlig. Det diskuterades även influencer-samarbeten, AI (eller "kunstig intelligens, som det heter i Danmark) och Facebook. Vår vd, Johan Svensson, klämde även in en workshop där man skulle utmana sin egen affärsidé.

Johan Svensson höll i en workshop

Som alltid är det omöjligt att delta på alla sessioner men dem vi besökte var väldigt bra, med djupa diskussioner där alla deltog. Danskarna är inte rädda för att att ta för sig och Emeet-konceptet verkar passa dem perfekt. Många sessioner vi besökte drog över tiden då alla var så djupt inne diskussionerna.


Undertecknad (Julius Gunnilstam) tog pulsen på konferensen

Efter att alla sessioner avklarats så rundade Frida Clementz från Ehandel.se av dagen och bjöd in alla deltagare till Scandic Kødbyen, där den traditionsenliga Emeet-middagen tog plats. E-handelsdiskussionerna fortsatte hela kvällen men omvandlades i slutändan till karaoke där event-teamet lyckades få igång i princip alla deltagare.


Kvällen avslutades med sång och dans

Vi tackar danskarna för den här gången och bjuder in till en ny chans för e-handelssamtal den 10 oktober i Odense, då tredje upplagan av Emeet Danmark går av stapeln.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta