Annons

Kommer PostNord att överleva Kinaposten? Thomas Backteman

Kommer PostNord att överleva Kinaposten?

2017-12-14 12:30

Kommunikationsdirektören: "Utrymmet på Arlanda är på väg att ta slut".

Det är ingen nyhet vid det här laget att PostNord har en del problem med den ökande mängden brev, med varor i, som strömmar in från bland annat Kina. Svenskarna har tagit till sig shoppingplattformar som Wish och Aliexpress och e-handlar från utlandet som aldrig förr.

Nyligen kunde vi bland annat berätta om hur svenska kunder fått produkter för flera tusen kronor, helt gratis via Wish.

LÄS ÄVEN: Rabattkod på Wish gav kunderna gratis produkter

I det fallet var det en miss ifrån Wishs sida, men frakten ifrån Kina är nästan alltid gratis och det beror bland annat på det upplägg som funnits inom Världspostföreningen, men som nu är på väg att justeras.

LÄS ÄVEN: Nya regler kommer ta bort gratisposten ifrån Kina

Kommer justeringen i tid?

Frågan är dock om justeringen kommer att komma i tid. I samband med vår nyhet om att Kinaposten kan öka med upp till 100 procent nästa år, ifrågasätter e-handlare om PostNord kommer att överleva det starkt växande inflödet av Kinapost, trots att fraktbolaget ska få en något ökad ersättning från och med nästa år.

LÄS ÄVEN: Paketen från Kina ökar med 50-100% nästa år

Vi kontaktade PostNord för att höra om de gjort en kostnadsanalys och om de kommer att klara sig. Thomas Backteman, som är ny kommunikationsdirektör på PostNord, svarar på våra frågor.

Annons
Annons

“När volymerna ökar så ökar förlusten”

Hur kommer dessa ökande volymer att påverka er ekonomi?

- Den ökande volymen innebär att kostnaden för hanteringen av dessa försändelser ökar. Det är redan idag en högre kostnad än intäkt, men i takt med att volymen ökar så ökar också förlusten. Dessutom ser vi just nu en negativ mixeffekt bland försändelserna då fler och fler av försändelserna är så stora att de måste skickas till ombud för leverans vilket ytterligare ökar våra hanteringskostnader, säger Thomas Backteman.

Faktum är att svenska e-handlare indirekt subventionerar frakten för dessa utländska aktörer. Svenska e-handlare är ett område som faktiskt är lönsamt för PostNord, och dessa kommer att få acceptera diverse prishöjningar från och med den första januari nästa år.

LÄS ÄVEN: PostNord inför nya priser för företag den 1 januari

Måste flytta volymer från Arlanda

Om volymerna fortsätter att öka dramatiskt hur påverkar det er verksamhet som helhet?

- Med ökande volymer kommer det att sätta allt större press på vår övriga verksamhet, men i nuläget ser vi inga utmaningar i detta som inte går att hantera. Men vi kommer att behöva flytta volymer från Arlanda till andra platser för sortering då utrymmet på Arlanda är på väg att ta slut.

Vi frågade även Thomas Backteman om de kan prioritera ned dessa försändelser på något vis, med tanke på att bolaget förlorar pengar på dem.

Kan ni vänta med dessa Kina-försändelser för att ge prioritet till inhemska, eller hur fungerar systemet?

- Nej, vi kan inte hantera olika avsändare på olika sätt. Men med det sagt så kommer bara processen av de kinesiska försändelserna ta något längre tid än övriga försändelser på grund av processen att hantera dem.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta