Annons

Kompisarnas sidoprojekt blev en miljonaffär Team Mapiful

Kompisarnas sidoprojekt blev en miljonaffär

2016-03-24 10:25

Svenska Mapiful gör det möjligt att få en karta på sin favoritplats tryckt som affisch. Sedan lanseringen för drygt ett år sedan har företget sålt kartor till 80 länder med en försäljning runt 7 miljoner kronor.

I februari 2015 lanserades Mapiful, en tjänst som gör det enkelt för vem som helst att beställa en karta över en valfri stad var som helst i världen. Det hela började med en kopp kaffe och fyra killar som hoppades kunna kombinera teknik, design och kartor.

Den första tanken var att vännerna Edvin Brobeck, Nils-Erik Jansson, Anders Josefsson och Johan Thorsson skulle skapa ett Snake-liknande spel som tog plats ovanpå kartor från den riktiga världen. Men då en av grundarna kom på att han ville ha en karta över sin favoritstad på väggen föddes idén till Mapiful.

– Vi är entreprenörer sedan länge inom våra olika gebit - en jurist, en webbkille, en ekonom och en systemutvecklare. När vi bygger saker ihop kombineras allas kunskaper och erfarenheter från våra olika branscher - och resultatet blir, om man får vara lite osvensk och säga så själv, rätt bra, säger Edvin Brobeck.

Fick beställningar första kvällen

Redan samma kväll som tjänsten lanserades trillade beställningarna in och under det senaste året har Mapiful sålt kartor till 80 länder med en försäljning runt 7 miljoner kronor. Man har växt helt organiskt och sköter det mesta förutom produktionen själv.

Mapiful gör det möjligt att få din favoritstad tryckt på en affisch.

En affisch kostar 60 dollar och då ingår fri frakt vart som helst i världen, och att designa den är tämligen enkelt. Efter att man skrivit in sin favoritplats dyker den upp på kartan och det är sedan möjligt att zooma in eller ut och lägga till text för en mer personlig touch.

Annons
Annons

Det går även att välja mellan ett antal olika designalternativ, och så klart storlek på affischen.

– Det finns några saker som jag tycker gör Mapiful lite annorlunda i e-handelssegmentet. Mest uppenbart är kanske att vi från endast en produkt kan skapa oändligt antal personliga variationer utifrån en och samma informationsgrund och erbjuda alla något unikt och personligt, säger Edvin Brobeck.

Tittar på nya samarbeten

Han påpekar också att Mapiful på ytan säkert upplevs som en rätt simpel tjänst, något den så klart ska vara för användaren, men att den i själva verket är ganska komplex.

– För inte bryta mot licenser och rättigheter behöver man bygga en egen kartrenderingslösning, tänk dig ett eget Google Maps. Vi har även fått utnyttja teamets kompetenser till fullo genom att till exempel automatisera bokföringen som snabbt blir mycket utmanande att få till korrekt när man bedriver internationell handel.

Och ska man tro Edvin Brobeck kan 2016 bli ett väldigt bra år. Ett nytt spännande spår är att man nyligen börjat öppna upp för samarbete med andra återförsäljare, både online och offline.

– Vi har låtit några utvalda butiker designa egna upplagor, som de sedan kan fått distribuera till sina kunder. Resultatet har varit mycket gynnsamt, och en av våra fysiska pilotbutiker i Varberg sålde slut på deras egendesignade kartor på mindre än två dagar.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Bloggerskan Desirée "Dessie" Nilsson bland de första.

Annons
Annons
120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

I dag: 120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

Chiquelle testar att chatta med kunderna som ett steg i att ge kunderna snabbare service.

Ge dålig service fingret med ny klagomålstjänst

Slarviga företagare får se upp - den nya tjänsten Uckyou.com visar öppet hur du hanterar synpunkterna från dina kunder.

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Nätmathandlaren ser en fortsatt stabil försäljningsökning och välkomnar konkurrensen från de etablerade storkedjorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

I september slår e-handelsplatsen upp portarna till sin nya butik i Solna.

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Gästerna på ett Clarion-hotell i Stockholm kan nu beställa taxi och sätta igång musik med hjälp av Amazons digitala assistent Alexa.

Starweb och Hogia lanserar ny plattform för omnikanal

E-handelsleverantören utökar sitt omnikanalerbjudande med en lösning för större handlare och butikskedjor.

Annons
Annons
Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Sportklädeskedjans onlineförsäljning ökade med tvåsiffriga tal under det andra kvartalet.

Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Inför årets jul lanserar e-handlaren Skincity en julkalender som ska säljas i begränsad upplaga.

Henrik Sellberg blir chef för Avensia i Lund

Lämnar Capgemini för jobbet som utvecklingschef hos Avensia.

Pricerunner ska växa med 30 nya medarbetare

Prisjämförelsesajten är på rekryteringsoffensiv och bolagets nye VD, Nicklas Storåkers, tror på en ljus framtid.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem