Komplett Group tar en tugga av mathandeln på nätet

Den norska e-handelsjätten är en av ägarna bakom Marked.no. En ny matbutik på nätet som förutom hemleveranser satsar på upphämtningsstationer med drive-thru.

Komplett Group vill följa i Amazons fotspår och bli det självklara valet för Nordens konsumenter när de ska handla på nätet, oavsett vad de är ute efter. Den norska jätten driver ett flertal nätbutiker inom ett antal områden, nu har man fingret med i ytterligare en.

Komplett är nämligen en av flera ägare i Marked.no. En mathandel på nätet som slog upp portarna tidigare i år men som nu lanseras på bredare front. Till en början kommer Marked.no att erbjuda hemleverans till kunder i Stor-Oslo där man når en miljon potentiella kunder.

Annons

– Därefter fortsätter vi till övriga Östlandsområdet och sedan vidare till Trondheim, Bergen och Stavanger och då når vi uppemot 3,5 miljoner potentiella personer. Vi vill förändra dagligvarubranschen i Norge och vi har starka ägare som står bakom oss stöttar våra tillväxtplaner, säger Ole Petter Wie, CEO på Marked.no.

Upphämtningsstationer med Drive-thru

Utöver att erbjuda hemleverans, mot en viss kostnad, kommer butikens kunder även att kunna hämta upp sina beställningar från upphämtningsstationer helt gratis. Till en början rör det sig om tre stycken till antalet i Oslo, men fler ska vara på gång, där man använder sig av ett drive-thru-koncept.

Något som innebär att kunden inte behöver lämna bilen då en av Markeds anställda letar upp beställningen och bär in den i bilen.

Bakom satsningen står Marked Gruppen AS och med sig på tåget har man flera kända investerare, däribland Komplett Group och investmentbolagen Sundt och Klaveness Marine.

Annons