Annons

Komplett ska vinna kunder med extremservice

Komplett ska vinna kunder med extremservice

2015-07-08 10:32

Krävande kunder och knivskarp konkurrens pressar e-handlarna till att hitta nya konkurrensfördelar. Enligt Komplett kommer slaget om näthandeln att avgöras med service.

Komplett ska expandera i Sverige, och man ska göra det med hjälp av en storsatsning på kundtjänst. Billiga priser och fri frakt i all ära men enligt en av Nordens största e-handlare är det en oslagbar service som kunderna efterfrågar allra mest just nu.

Därför har man sjösatt ett projekt man kallar extremservice. Bland annat ska man var tillgängliga dygnet runt, året om och kommer därför att öka antalet agenter på kundtjänst med 50 procent. Man säger sig också sporra de anställda med att överträffa varandra i vad service kan vara genom interna incitament.

Som exempel lyfter Erik Johannesson, Customer Experience Manager i Norden, fram ett samtal till kundtjänst från en mamma som inte fått ett spel levererat i tid, som var en födelsedagspresent till sonen. Kundtjänstmedarbetaren åkte då hem med spelet till mamman som kunde ge bort det som planerat.

Annons
Annons
– När begreppet ”service som Kompletts” används som beskrivning av den optimala servicenivån, då börjar vi närma oss vårt mål. Vi märker att erbjudanden som service ger stort gensvar från kunderna, det ser vi i ökad trafik och framförallt fler avslut, något som tidigare bara gällde för priserbjudanden, säger Erik Johannesson.

Crowdsourcade teknikstudenter

Komplett har även lanserat ett pilotprojekt tillsammans med Tech Troopers i Stockholm, ett serviceföretag byggt på crowdsourcing där teknikstudenter anlitas för serviceuppdrag. Det för att kunna erbjuda kunderna stöd och hjälp med produktfrågor. Bland annat genom hembesök för att göra installationer.

Slår det väl ut är tanken att expandera projektet över fler delar av landet. Komplett gör även ytterligare en satsning på sin chattfunktion på sajten.

– Chatten är en oerhört viktig kanal för kunderna, då det är enkelt, snabbt och tillgängligt att till exempel få hjälp att välja eller få sitt val bekräftat innan de trycker på köp, säger Erik Johannesson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Annons
Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta