Konkurrensen ökar även för streamad musik

Spotify får ytterligare konkurrens. I samband med släppet av Windows 8, den 26 oktober, lanserar Microsoft musiktjänsten Xbox Music. Även BBC ska vara på väg att släppa en egen on-demand tjänst, Playlister. Det verkar som att även musikälskare kommer ha många alternativ framöver.

Vi har tidigare skrivit om hur konkurrensen bland streamingtjänsterna för film ökat den senaste tiden. Nu verkar det hårdna rejält även när det gäller musik. Nyligen klev amerikanska Rdio in på den svenska marknaden och även Apple ryktas ha planer på en nätbaserad radiotjänst. Nu ger sig ytterligare två aktörer in i kampen.

Först ut är Microsoft som planerar att släppa sin ”Spotifyutmanare”, Xbox Music i samband med släppet av Windows 8 den 26 oktober. Musiktjänsten kommer likt Spotify att erbjuda en version av obegränsad tillgång till musik för en fast månadskostnad utan reklam, samt en gratis version som finansieras med hjälp av reklam.

Annons

Xbox Musik ska till en början fungera på Windows 8, Windows Phone och Xbox 360 men det finns planer för fler plattformar som Android och iOS. En viktig del av tjänsten ska vara integrationen med Microsoft SkyDrive som gör det möjligt för användarna att lagra både musik och spellistor i molnet och göra dem tillgängliga för flera enheter.

Spellista för britter

Spotifyutmanare nummer två heter Playlister, en on-demand tjänst från BBC. Dock kommer den bara att vara tillgänglig för lyssnare i Storbritannien, och än så länge är informationen om tjänsten knapp.

Enligt uppgifter ska britterna få tillgång till hundratusentals låtar men det ska ändå bara vara en bråkdel av vad liknande tjänster erbjuder. BBC ska fortfarande ligga i förhandlingar med leverantörer av digital musik för rättigheterna till att erbjuda streamad musik.

BBC erbjuder redan möjligheten att kunna streama hela program från sina radiostationer men inte enskilda spår som de nu alltså siktar på. Om allt går enligt planerna hoppas de lansera tjänsten i slutet av 2012, senast i början av 2013.

 
Källor: The Verge, The Telegraph

Annons