”Konkurrensen har hårdnat från stora plattformsaktörer”

Och lönsamheten ska vara ett orosmoln.

Svensk Handel sammanfattar nu stämningen inom detaljhandeln, under det första halvåret 2018. Framtidsindikatorn är färdig för juli månad och butikhandlarnas framtidstro minskar under månaden med 1,5 enheter, medan e-handlarnas framtidstro ökar något.

"Oro inför den digitala omställningen"

När branschorganisationen kikar tillbaka på de senaste sex månaderna så ska stämningen inte ha ändrats speciellt mycket, jämfört med mätningen i fjol.

Annons

- När vi summerar det första halvåret har månadsindex endast en gång överträffat fjolåret. Detta är illustrativt för den osäkerhet som råder och de utmaningar som handeln står inför. Oro inför den digitala omställningen har varvats med nedgången på bostadsmarknaden, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

LÄS ÄVEN: E-handlarna är deppiga inför sommaren

Det ska tilläggas att Svensk Handel i fjol inte mätte framtidstron inom e-handeln, detta började man göra först i februari i år. Förutom en rejäl dipp under förra månaden så ser dock e-handlarna mer positivt på framtiden än butikshandlarna.

E-handlarnas tro på lönsamheten minskar

Allt är dock inte guld och gröna skogar inom e-handeln. Tillväxten verkar komma naturligt för e-handlarna, men lönsamheten är inte lika självklar. E-handelsförsäljningen ska enligt Svensk Handel uppvisat den högsta optimismen i juli medan tron på lönsamheten minskade under månaden.

- När det kommer till e-handelsförsäljningen är handlarna mer optimistiska. Branschens snabba tillväxt under de senaste åren skapar möjligheter men lönsamheten är ett orosmoln. Konkurrensen har hårdnat betänkligt, inte minst från stora plattformsaktörer i utlandet, säger Karin Johansson.

Annons