Annons

E-handeln växer, men blir det några pengar över?

"Konkurrensen har hårdnat från stora plattformsaktörer"

2018-07-16 08:00

Och lönsamheten ska vara ett orosmoln.

Svensk Handel sammanfattar nu stämningen inom detaljhandeln, under det första halvåret 2018. Framtidsindikatorn är färdig för juli månad och butikhandlarnas framtidstro minskar under månaden med 1,5 enheter, medan e-handlarnas framtidstro ökar något.

"Oro inför den digitala omställningen"

När branschorganisationen kikar tillbaka på de senaste sex månaderna så ska stämningen inte ha ändrats speciellt mycket, jämfört med mätningen i fjol.

- När vi summerar det första halvåret har månadsindex endast en gång överträffat fjolåret. Detta är illustrativt för den osäkerhet som råder och de utmaningar som handeln står inför. Oro inför den digitala omställningen har varvats med nedgången på bostadsmarknaden, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

LÄS ÄVEN: E-handlarna är deppiga inför sommaren

Det ska tilläggas att Svensk Handel i fjol inte mätte framtidstron inom e-handeln, detta började man göra först i februari i år. Förutom en rejäl dipp under förra månaden så ser dock e-handlarna mer positivt på framtiden än butikshandlarna.

Annons
Annons

E-handlarnas tro på lönsamheten minskar

Allt är dock inte guld och gröna skogar inom e-handeln. Tillväxten verkar komma naturligt för e-handlarna, men lönsamheten är inte lika självklar. E-handelsförsäljningen ska enligt Svensk Handel uppvisat den högsta optimismen i juli medan tron på lönsamheten minskade under månaden.

- När det kommer till e-handelsförsäljningen är handlarna mer optimistiska. Branschens snabba tillväxt under de senaste åren skapar möjligheter men lönsamheten är ett orosmoln. Konkurrensen har hårdnat betänkligt, inte minst från stora plattformsaktörer i utlandet, säger Karin Johansson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Annons
Annons
Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta