Konkurrenter cashar in på Amazons bokförlagstvist

Amazon och ett av USA:s största bokförlag drar inte jämnt. Något som lett till att Amazon höjt priserna på deras böcker och slutat beställa nya, till stor förtret för många läsare. Men konkurrenter som Walmart var snabba med att utnyttja dispyten och har dragit nytta av den pågående tvisten.

Amazon och bokförlaget Hachette, ett av USA:s fem största bokförlag, har under de senaste veckorna utkämpat ett mindre bokkrig. Parterna vill inte riktigt berätta vad det rör sig om men enligt flera källor rör det sig till viss del om prissättning av e-böcker.

Det hela har lett till att Amazon stoppat beställningar av böcker från det franskägda förlaget, som bland annat publicerar J.K Rowling, James Patterson, och Michael Connelly. Man har även höjt priserna på deras böcker och e-handelsjättens kunder har inte heller längre möjligheten att förbeställa nya titlar.

Annons

Ett tämligen hårt slag för Hachette med tanke på att Amazon är den enskilt största bokhandlaren i USA och säljer 41 procent av alla nya böcker. Ingen av de båda verkar dock intresserade av att ge med sig och Amazon har till och med rått sina kunder att köpa deras böcker någon annanstans.

– Om du är ute efter en av de drabbade titlarna beklagar vi besväret och uppmuntrar dig att köpa en ny eller begagnad version från någon av våra tredjepartssäljare, eller från någon av våra konkurrenter, skriver Amazon i ett uttalande.

Ökade försäljningen med 70 procent

Ett tilltag som flera av Amazons rivaler varit snabba med att utnyttja. En av dem är Walmart som under förra veckan skickade ut nyhetsbrev till sina kunder där de inte bara gjorde reklam för att de har förlagets böcker, utan samtidigt passade på att sänka priserna på dem med 40 procent.

Totalt rör tvisten drygt 5 000 böcker och Walmart såg genast effekten av sitt tilltag. Efter utskicket ökade försäljningen av böcker via Walmart.com med hela 70 procent enligt en av kedjans talespersoner. Hon avslöjar inga ytterligare detaljer eller om man har planer på att fortsätta utnyttja tvisten.

– Vi jobbar för att göra det enkelt för våra kunder att få tillgång till ett brett sortiment av de produkter de är ute efter, till priser de vill betala. Det gäller även böcker som de inte kan få tag på någon annanstans.

 

Källor: LA Times, Internet Retailer

Annons

Annons