Annons

Könsfördelningen inom svensk e-handel

Könsfördelningen inom svensk e-handel

2016-03-08 16:36

Det är idag internationella kvinnodagen och vi tänkte ta tillfället i akt och se hur fördelningen mellan män och kvinnor ser ut inom svensk e-handel.

Vi har ingen komplett bild men vi har data på 1714 nätbutiker inom olika kategorier. Av dessa är det 30 procent som ägs eller styrs av kvinnor och 70 procent leds av män. Det vi har tittat på är ägare och verkställande direktörer.

Det ser dock väldigt annorlunda ut i olika branscher. Inom Hemelektronik är det exempelvis bara 6 procent kvinnor i den absoluta toppen medan det inom Barn & Leksaker är 55 procent av butikerna som styrs av kvinnor.

De mest jämlika branscherna

Skönhet och accessoarer är två av de mest jämlika branscherna där i princip hälften av butikerna är ledda av kvinnor och hälften män. Kläder & Mode har samtidigt 42 procent kvinnor som ledare medan Sport & Fritid bara har 16 procent.

Annons
Annons

Datan kommer ifrån Ehandelsindex där vi har tittat på 1714 butiker med information om butikens ägare eller VD. Bilden visar att e-handeln ännu inte är jämlik när det kommer till de som styr nätbutikerna runt om i landet.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Jag jobbar på vår analysavdelning och tar fram rapporter och ser till att vår data är i toppskick. Har bla. en bakgrund som logistikansvarig på ett e-handelsföretag.

Hasan Jabri

Data-analytiker

Hasan är ekonom, data-analytiker och vår mellanöstern-korrespondent i en och samma person.

Annons
Apotea är hetaste e-handeln inför 2018

Apotea är hetaste e-handeln inför 2018

Men tvåan är kanske något mer oväntad.

Annons
Annons
Prognosen slog fel: Här är den riktiga julökningen

Prognosen slog fel: Här är den riktiga julökningen

Förbered dig på betydligt mer jobb.

H&M-rival raketar - väljer bort butiker för <nobr>e-handel</nobr>

H&M-rival raketar - väljer bort butiker för e-handel

Har ökat försäljningen med 10 procent hittills i år.

BGA Fotobutik nådde kund nummer 100 000

I dag: BGA Fotobutik nådde kund nummer 100 000

Från 0 till 100 000 på fyra år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rättegången mot Kissies smygreklam inledd

Rättegången mot Kissies smygreklam inledd

"Ibland måste vi möta orättvisor".

E-handelsrekord: Julklappar på nätet för 3,5 miljarder hittills

Hälften av årets julklappar har inhandlats på nätet.

Elgiganten spränger 5 miljarder: "E-handeln stora vinnaren"

Når över 5 miljoner kundbesök i e-handeln under 2017.

Annons
Annons
Jollyroom laddar för nytt rekord - har anställt 250 till

Jollyroom laddar för nytt rekord - har anställt 250 till

Specialiserat rekryteringsteam på plats.

#Utanadress samlar <nobr>e-handlare</nobr> - adresslösa ska också få paket

#Utanadress samlar e-handlare - adresslösa ska också få paket

I år kommer tomten redan den 19 december.

Swish vinner mark: 1,5 miljoner betalningar på en dag

Nytt Swishrekord under årets Black Friday.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

House of Dagmar AB söker:

E-commerce manager

ARKET söker:

E-commerce Merchandiser

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.