Annons

Könsfördelningen inom svensk e-handel

Könsfördelningen inom svensk e-handel

2016-03-08 16:36

Det är idag internationella kvinnodagen och vi tänkte ta tillfället i akt och se hur fördelningen mellan män och kvinnor ser ut inom svensk e-handel.

Vi har ingen komplett bild men vi har data på 1714 nätbutiker inom olika kategorier. Av dessa är det 30 procent som ägs eller styrs av kvinnor och 70 procent leds av män. Det vi har tittat på är ägare och verkställande direktörer.

Det ser dock väldigt annorlunda ut i olika branscher. Inom Hemelektronik är det exempelvis bara 6 procent kvinnor i den absoluta toppen medan det inom Barn & Leksaker är 55 procent av butikerna som styrs av kvinnor.

De mest jämlika branscherna

Skönhet och accessoarer är två av de mest jämlika branscherna där i princip hälften av butikerna är ledda av kvinnor och hälften män. Kläder & Mode har samtidigt 42 procent kvinnor som ledare medan Sport & Fritid bara har 16 procent.

Annons
Annons

Datan kommer ifrån Ehandelsindex där vi har tittat på 1714 butiker med information om butikens ägare eller VD. Bilden visar att e-handeln ännu inte är jämlik när det kommer till de som styr nätbutikerna runt om i landet.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Jag jobbar på vår analysavdelning och tar fram rapporter och ser till att vår data är i toppskick. Har bla. en bakgrund som logistikansvarig på ett e-handelsföretag.

Hasan Jabri

Data-analytiker

Hasan är ekonom, data-analytiker och vår mellanöstern-korrespondent i en och samma person.

Annons
Houzz i topp bland företag som förändrar världen

Houzz i topp bland företag som förändrar världen

Slår bland andra Spotify och Uber.

Annons
Annons
Omsätter 45 miljoner - nu intar deras militärbutik Sverige

Omsätter 45 miljoner - nu intar deras militärbutik Sverige

E-handeln Milrab siktar på att bli störst i Europa inom militäranpassade outdoorprodukter.

Vilka stora <nobr>e-handlare</nobr> dominerar i ditt län?

Topplista: Vilka stora e-handlare dominerar i ditt län?

Topp 5 butiker per län.

Hemligheten bakom att Amazon inte går att stoppa

Hemligheten bakom att Amazon inte går att stoppa

"Gör systematiskt hela bolaget till produkter."

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Storslam för Chiquelle på SEBC:s prisutdelning

Storslam för Chiquelle på SEBC:s prisutdelning

Tog hem både Årets Butik och Årets Design.

Boozts säljtrick: Bjuder kunderna på Oslokryssning

Boozts säljtrick: Bjuder kunderna på Oslokryssning

Oväntade överraskningar får kunderna att återkomma.

Barnklädesexpert stänger butiken men ökar <nobr>e-handeln</nobr>

Barnklädesexpert stänger butiken men ökar e-handeln

Den fysiska butiken ska bort till förmån för e-handeln.

Annons
Annons
Han ska rusta DesignOnline för framtidens <nobr>e-handel</nobr>

Han ska rusta DesignOnline för framtidens e-handel

Bank Bergström berättar om den första tiden som VD för det snabbväxande e-handelsföretaget DesignOnline.

<nobr>E-handeln</nobr> med supermat ska rädda vår planet

Helgläsning: E-handeln med supermat ska rädda vår planet

Framtidens supermat kommer från Norden och nås via global e-handel.

Instagramproffset Grand Frank går mot 40 miljoner i år

Instagramproffset Grand Frank går mot 40 miljoner i år

VD:n Erik Bergström berättar vad som funkar - och vad som inte funkar - på Instagram.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Cykelkraft AB söker:

Marknadskoordinator

Milrab.se söker:

Country Manager Sverige - med ansvar för internationell satsning

Olsson & Gerthel söker:

Orderadministratör

MADLADY.SE söker:

Guru inom Kundtjänst

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem