Annons

Könsfördelningen inom svensk e-handel

Könsfördelningen inom svensk e-handel

2016-03-08 16:36

Det är idag internationella kvinnodagen och vi tänkte ta tillfället i akt och se hur fördelningen mellan män och kvinnor ser ut inom svensk e-handel.

Vi har ingen komplett bild men vi har data på 1714 nätbutiker inom olika kategorier. Av dessa är det 30 procent som ägs eller styrs av kvinnor och 70 procent leds av män. Det vi har tittat på är ägare och verkställande direktörer.

Det ser dock väldigt annorlunda ut i olika branscher. Inom Hemelektronik är det exempelvis bara 6 procent kvinnor i den absoluta toppen medan det inom Barn & Leksaker är 55 procent av butikerna som styrs av kvinnor.

De mest jämlika branscherna

Skönhet och accessoarer är två av de mest jämlika branscherna där i princip hälften av butikerna är ledda av kvinnor och hälften män. Kläder & Mode har samtidigt 42 procent kvinnor som ledare medan Sport & Fritid bara har 16 procent.

Annons
Annons

Datan kommer ifrån Ehandelsindex där vi har tittat på 1714 butiker med information om butikens ägare eller VD. Bilden visar att e-handeln ännu inte är jämlik när det kommer till de som styr nätbutikerna runt om i landet.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Jag jobbar på vår analysavdelning och tar fram rapporter och ser till att vår data är i toppskick. Har bla. en bakgrund som logistikansvarig på ett e-handelsföretag.

Hasan Jabri

Data-analytiker

Hasan är ekonom, data-analytiker och vår mellanöstern-korrespondent i en och samma person.

Annons
Patrik Hedelin:

Patrik Hedelin: "Logistiken begränsar e-handeln"

Partnern på eEquity berättar om tiden med Boo.com och ger sin syn på vad som krävs för en framgångsrik e-handel.

Annons
Annons
Hundratals utan post när PostNord vägrar utdelning

Hundratals utan post när PostNord vägrar utdelning

Små brevinkast och dåligt ljus sätter stopp för postutdelning.

Veckans 5 med Fredrik

Veckans 5 med Fredrik "DDesign" Dawidsson

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Komplett Apotek startar priskrig på receptfria läkemedel

Det nystartade nätapoteket ska utmana sina norska konkurrenter med kraftigt sänkta priser.

H&M planerar

H&M planerar "fortsatt snabb" utrullning av e-handeln 2017

Trots en svag start på hösten håller H&M fast vid ambitösa e-handelsplaner för nästa år.

2

Apotea i stor kampanj - ska minska tryck på vårdcentralerna

Apotea är ett av flera apotek som vill öka kunskapen om förkylning och influensa, samt minska trycket på vårdcentralerna, i en ny kampanj.

Annons
Annons
Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning

Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning

Växtvärk ska höra till vardagen för merförsäljningskanalen.

Rekonstruktion ska rädda datorhandlaren från konkurs

Rekonstruktion ska rädda datorhandlaren från konkurs

Låga marginaler och dålig lönsamhet tvingar datorförsäljaren Alina till företagsrekonstruktion.

Blocket backar - chattkrav för butikskunderna borttaget

Blocket backar - chattkrav för butikskunderna borttaget

Blockets nylanserade meddeladefunktion behöver inte längre användas av marknadsplatsens butikskunder.

Desktopdöden inte här men trafiken fortsätter att minska

Desktopdöden inte här men trafiken fortsätter att minska

Det är en nedåtgående spiral för den trogna skrivsbordsdatorn.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem