Annons

Könsfördelningen inom svensk e-handel

Könsfördelningen inom svensk e-handel

2016-03-08 16:36

Det är idag internationella kvinnodagen och vi tänkte ta tillfället i akt och se hur fördelningen mellan män och kvinnor ser ut inom svensk e-handel.

Vi har ingen komplett bild men vi har data på 1714 nätbutiker inom olika kategorier. Av dessa är det 30 procent som ägs eller styrs av kvinnor och 70 procent leds av män. Det vi har tittat på är ägare och verkställande direktörer.

Det ser dock väldigt annorlunda ut i olika branscher. Inom Hemelektronik är det exempelvis bara 6 procent kvinnor i den absoluta toppen medan det inom Barn & Leksaker är 55 procent av butikerna som styrs av kvinnor.

De mest jämlika branscherna

Skönhet och accessoarer är två av de mest jämlika branscherna där i princip hälften av butikerna är ledda av kvinnor och hälften män. Kläder & Mode har samtidigt 42 procent kvinnor som ledare medan Sport & Fritid bara har 16 procent.

Annons
Annons

Datan kommer ifrån Ehandelsindex där vi har tittat på 1714 butiker med information om butikens ägare eller VD. Bilden visar att e-handeln ännu inte är jämlik när det kommer till de som styr nätbutikerna runt om i landet.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Jag jobbar på vår analysavdelning och tar fram rapporter och ser till att vår data är i toppskick. Har bla. en bakgrund som logistikansvarig på ett e-handelsföretag.

Hasan Jabri

Data-analytiker

Hasan är ekonom, data-analytiker och vår mellanöstern-korrespondent i en och samma person.

Annons
Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

En ny undersökning visar att 63 procent av svenskarna handlade varor på nätet under juli månad.

Annons
Annons

Sviktande Guess ser framtiden på nätet

Det amerikanska klädmärket följer modet med en sjunkande butiksförsäljning samtidigt som onlinehandeln ökar.

Nytt samarbete fixar hundglass direkt i appen

Med start idag kan hundar, och deras ägare, i Stockholm beställa Hugo & Celine hundglass och snacks direkt i telefonen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

Logistikbolaget vill ta ett större grepp om den svenska e-handelsmarknaden med en ny terminal i Västberga strax utanför Stockholm.

Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Nytt rekord för livsmedelsförsäljningen på nätet som ökar både i lösplock och färdiga middagslösningar.

El-lastbilar kan göra tung <nobr>näthandel</nobr> snällare mot miljön

El-lastbilar kan göra tung näthandel snällare mot miljön

I takt med att de tyngre e-handelspaketen väntas bli allt fler kan de eldrivna lastbilarna få en viktigare roll.

Annons
Annons
Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Lägsta ordervärden för fri frakt och sena leveranser är några av de saker som gör att kunderna inte kommer tillbaka.

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

Den nya e-handelssatsningen har enligt modekoncernen ingen direkt jämförbar konkurrens från andra e-handelsaktörer.

1
Tung <nobr>e-handelsjury</nobr> under Emeets prisutdelning

Tung e-handelsjury under Emeets prisutdelning

Hur kundvänliga är egentligen e-handlarna?

Robby är nästa företag att lansera <nobr>e-handelsrobotar</nobr>

Robby är nästa företag att lansera e-handelsrobotar

Företagen som vill revolutionera e-handelsleveransen på olika vis blir allt fler.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem