Annons

Könsfördelningen inom svensk e-handel

Könsfördelningen inom svensk e-handel

2016-03-08 16:36

Det är idag internationella kvinnodagen och vi tänkte ta tillfället i akt och se hur fördelningen mellan män och kvinnor ser ut inom svensk e-handel.

Vi har ingen komplett bild men vi har data på 1714 nätbutiker inom olika kategorier. Av dessa är det 30 procent som ägs eller styrs av kvinnor och 70 procent leds av män. Det vi har tittat på är ägare och verkställande direktörer.

Det ser dock väldigt annorlunda ut i olika branscher. Inom Hemelektronik är det exempelvis bara 6 procent kvinnor i den absoluta toppen medan det inom Barn & Leksaker är 55 procent av butikerna som styrs av kvinnor.

De mest jämlika branscherna

Skönhet och accessoarer är två av de mest jämlika branscherna där i princip hälften av butikerna är ledda av kvinnor och hälften män. Kläder & Mode har samtidigt 42 procent kvinnor som ledare medan Sport & Fritid bara har 16 procent.

Annons
Annons

Datan kommer ifrån Ehandelsindex där vi har tittat på 1714 butiker med information om butikens ägare eller VD. Bilden visar att e-handeln ännu inte är jämlik när det kommer till de som styr nätbutikerna runt om i landet.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Jag jobbar på vår analysavdelning och tar fram rapporter och ser till att vår data är i toppskick. Har bla. en bakgrund som logistikansvarig på ett e-handelsföretag.

Hasan Jabri

Data-analytiker

Hasan är ekonom, data-analytiker och vår mellanöstern-korrespondent i en och samma person.

Annons
Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Intervju: Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Linda Brattlöfs e-handel Garden Glory kombinerar trädgårdsskötsel och mode.

Annons
Annons

Miljardsatsning på nytt logistikcenter utanför Örebro

Fastighetsbolaget Catena gör efter sin e-handelssatsning i Ängelholm en ny storsatsning i Örebro.

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Enligt Visa uppmanar PayPal användarna att betala direkt från sina bankkonton, något som innebär missade intäkter för kortjätten.

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser

Det sociala nätverket ger inte helt upp sin satsning på e-handeln men ska framöver satsa mer på retargeting, så kallad återannonsering.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Köp i videoannons nästa steg i Facebooks e-handelsflirt

Facebook uppges vara på gång att lansera möjlighet för kunderna att handla direkt i forumets videoannonser.

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

E-handlaren har växt ur sina gamla lokaler och i sommar flyttar man in i ett nyrenoverat lager.

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

Säkerhetsexperter varnar för mail med elak kod som tar den drabbade datorn som gisslan.

Annons
Annons
Ogvall om EU-paketet:

Ogvall om EU-paketet: "Lite Sovjetunionen över det hela"

Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall ser flera problem med EU:s föreslagna e-handelsregler.

Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Debatt: Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Anton Johansson ryter nu till i en artikel här på Ehandel.se och menar på att kunden skiter fullkomligt i frakten.

10
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem