Annons

Konsumenter tvingar fram innovativa leveranstjänster

Konsumenter tvingar fram innovativa leveranstjänster

2015-05-19 13:09

Den nordiska e-handeln och dess leveranser står inför en konsumentrevolution, något som pressar distributörerna att förnya sig med nya innovativa lösningar.

Flexibla leveranser är det nya modeordet inom e-handeln. Vi matas ständigt med nya rapporter om att nätkonsumenterna vill kunna välja var, när och hur de får sina paket levererade. Något som fraktbolagen börjat inse och flera ställer nu om för att kunna anpassa sig till kunderna.

I förra veckan var det dags för Nordic Delivery Conference 2015 i Köpenhamn och då dryftades bland annat just detta. På plats fanns de fyra stora transportörerna Bring, PostNord, DHL samt DPD UK och debatterade leverans som konkurrensmedel.

I Storbritannien har man kommit något längre när det gäller kundanpassade leveranser, mycket tack vare att e-handelsmarknaden mognat och konsumenterna tvingat fram nya och innovativa leveranstjänster. Bland annat är Click and Collect, paketautomater och lördagsleveranser utbrett sedan länge.

Annons
Annons
– Vi följer konsumenternas efterfrågan, och lördagsleveranser har inte varit efterfrågat tidigare. Därför lanserar vi det först nu, säger Carsten Dalbo, chef för Logistics och E-Commerce i PostNord.

Måste förnya sig

Att den brittiska och nordiska marknaden skiljer sig åt håller Johan Holgersson, Commercial Director på Bring, med om men transportörerna i Norden står nu inför en konsumentrevolution som pressar dem att förnya sig.

En revolution som förutom en mer mogen marknad även hänger ihop med att e-handelsgiganter som Amazon och Alibaba kommer in på den nordiska marknaden med höga krav på leveranser. Något som kommer att öppna upp för mer konsumentvänliga leveranstjänster.

– Amazon sätter press på USA och Storbritannien. Därför har dessa länder länge legat före Norden med tanke på leveranstjänster. Men jag tror att detta kommer att ändra sig nu, säger Dwain McDonald, CEO för DPD UK.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Annons
Annons
Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta