Annons

Konsumenterna vill plocka sin egen mat på nätet

Konsumenterna vill plocka sin egen mat på nätet

2014-09-08 10:19

Svensk Digital Handel släppte precis sitt D-food Index för andra kvartalet, som följer näthandeln med mat. Precis som första kvartalet visar även andra kvartalet på stark tillväxt för nätmaten och speciellt för lösplock.

Alla väntar förstås på ICA:s intåg på nätmarknaden för mat som skall ta plats i november. Men även utan en koordinerad satsning ifrån matjätten ICA så växer dagligvaruhandeln på nätet starkt. Det visar nya siffror ifrån rapporten D-food Index Q2 2014.

– Det här är det andra kvartalet som vi rapporterar om livsmedelsförsäljningen på nätet och det känns roligt att berätta att även detta kvartal visar näthandeln fantastiska tillväxttal. Den digitala mathandeln ökade med 32 procent under denna period, vilket betyder att det är en bransch i tillväxtfasen, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Totalt växte alltså nätmaten med 32 procent under kvartalet. Färdiga middagslösningar växte dock endast med 15 procent och verkar sakta in lite då de under Q1 växte med 25 procent.

Middagslösningarna banade vägen

Under andra kvartalet växte lösplock av mat via nätet med hela 55 procent. Det är alltså tjänsterna som låter kunderna plocka matvaror själva som driver den starka tillväxten. De färdiga kassarna sägs dock vara det som lockade ut folk på nätet.

– Middagslösningarna banade vägen för många konsumenter till matbutikerna på nätet. Matbutikerna på nätet visar till och med ännu starkare tillväxt detta kvartal än under första kvartalet i år, säger Jonas Ogvall.

Den totalt tillväxten i år är 20 procent för middagslösningar och 54 procent för lösplock. En utveckling som tidigare förutspåtts hålla i sig hela året när allt fler testar att handla mat via nätet och fortsätter att göra så.

– Konsumenterna blir överlag allt mer vana vid att handla på nätet. Har man en gång börjat handla mat på nätet så är sannolikheten stor att man som konsument fortsätter, avslutar Jonas Ogvall.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta