Kontorskedjor går samman och satsar på multikanal

Kontorsleverantören Gullbergs och Kontorsvaruhuset går samman och byter namn till Ocay. Med över 60 000 kunder inom privat och offentlig sektor, blir man en av Sveriges ledande leverantör av produkter och tjänster. Lokal närvaro, personliga relationer och tillgänglighet genom multikanal är några av ledorden.

Gullbergs grundades 1936 i Ängelholm medan Kontorsvaruhuset har sina rötter i Östersund. För drygt två år sedan köptes båda företagen upp av private equity-bolaget, Litorina, och de två kontorsaktörerna har fram tills nu jobbat vidare med sina respektive varumärken.

Nu väljer man däremot att köra vidare under gemensam flagg, Ocay. Den 1 april byter samtliga butiker namn och ambitionen är att tillhandahålla alla de förnödenheter som arbetsplatser behöver för att fungera.

Annons

– Nya kundbeteenden, branschglidning och teknisk utveckling gör att den klassiska kontorsvaruhandeln är på väg att förändras och ytterligare konsolideras. Nya Ocay har en väldigt tydlig målsättning att som lokal svensk aktör leda den förändringen. Över 60 000 kunder använder idag oss för att skapa presterande arbetsplatser och vår ambition är att inom ett antal år fördubbla omsättningen till mer än 2 miljarder kronor, säger Tomas Bergström, VD Ocay.

Lanserar ny E-handel

I samband med namnbytet lanseras även en ny, och så vitt vi kan se responsiv e-handel. En viktig del i bolagets nya multikanalstrategi.

– Vi tror att nyckeln till framgång är ett brett sortiment, tillgänglighet och snabba leveranser, men också ett personligt bemötande och ett ansvarstagande för kundens totala förbrukning. Genom vår uttalade satsning på multikanal ska det vara enkelt att påbörja ett köp i någon av våra kanaler och avsluta det i en annan, säger Tomas Bergström.

Tanken är helt enkelt att e-handeln ska bli ett bra komplement till företagets cirka 40 fysiska butiker och 130 fältsäljare över hela landet.

– Vi har anställt dedikerade personer som kommer att utveckla webbutiken och ge oss en högre närvaro på nätet. Det digitala blir allt viktigare i vår bransch. I dag svarar webbhandeln för 25 procent av vår totala affär men den siffran kommer säkert att öka till 40-50 procent om tre-fem år, säger Tomas Bergström till HD.

Källor: Press, HD

Annons