SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Sitesmart
Konvertera mera - rätt budskap vinner kunden!

Konvertera mera - rätt budskap vinner kunden!

2018-04-12 06:00

En viktig framgångsfaktor inom e-handel är att förstå kundens motiv till köp. Kan ni identifiera motiv, anpassa butik och marknadsföring ökar ni sannolikt konvertering av besökare till kund. Nyckeln är hur väl er sida, produkter och pris reflekterar varan / varumärket ni marknadsför.

Varumärket är viktigt i alla köp, om det så handlar om dyra eller billiga varor. Skillnaden ligger i vilka värden som motiverar köp av de varor ni erbjuder. Att ett varumärke är välkänt och omtyckt är nämligen inte tillräckligt. Ett exempel är Saab personbilar, både välkända och omtyckta av många men allt för få köpte. Så det ni behöver veta är vilka tankar och känslor varumärket förmedlar. Värden som inte bara gör märket allmänt omtyckt, utan vilka faktorer som är väsentliga för konvertering och triggar till köp.

Det här påverkar dina besökare mest

En nyligen gjord sammanställning av studier i ämnet, publicerad av Niklas Bondesson & Docent Johan Anselmsson (Lund Brand Management Group) belyser detta. Vilka värden påverkar försäljning mot konsument (B2C) mest.

Vid köp av kapital- och premiumvaror är motivet för köp:

  1. Prestige
  2. Kvalitetskänsla
  3. Upplevs sofistikerat

Ytterligare en faktor inom premiumsegmentet är att varan upplevs som unik samt förmedlar gemenskap och status. Ett bra exempel är Apple, där Steve Jobs lyckades pricka in samtliga punkter och skapade en social koppling med Apple entusiaster. Prestige faktorn är baserad på hur kunden ser sig själv med varan / varumärket, och den sociala status det förmedlar.

Vid köp av basvaror där volym prioriteras är motivet för köp:

  1. Kvalitetskänsla
  2. Pålitlighet
  3. Uppfyller basbehovet

Andra viktiga faktorer för att sälja basvaror i volym är service, enkelhet och brett sortiment. Den enskilda varan kommer först jämföras med andra liknande hos era konkurrenter, utifrån kriteriet - mest kvalitet per krona. Här är det viktigt att betona varan i kombination med er som leverantör. Hur presenterar ni leveranstid, kompletterande varor, reservdelar, reklamationsrätt och säker betalning, för att framhäva varans kvalitet och er som pålitlig partner.

En utmaning att kommunicera rätt

Gemensamt för premium- som volymvaror är att toppmotiveringarna för köp, är grundade i emotionellt betingade argument. När besökaren går från behov till sökning och möts av ett antal produkter, blir den e-butik som kommunicerar rätt värden vinnare av kunden.

“Utmaningen för er som e-handlare är att med rätt marknadsföring / budskap driva trafik till er sida. Där ska ni fånga trafiken med en väl anpassad landningssida som speglar er och varans viktiga värden, för att motivera besökaren till köp. Det är inte alltid helt enkelt och kräver både kunskap och rätt teknisk plattform. Vi har alltid sagt - smartast e-handel vinner kunden”, säger Per Andersson, SiteSmart.

Om ni är intresserad av en kunnig partner med en e-handelsplattform där tekniken inte bromsar er att sälja mer, besök oss på e-commerce mässan Kista Stockholm 18-19 April 2018.

Har ni frågor redan nu är det bara att kontakta oss. Vi delar gärna vår kunskap både om att hitta rätt e-handelsplattform, e-handelsstrategi, SEO eller marketing automation.

SiteSmart
Smartast E-Handel vinner kunden.
Kontakt:
Per Andersson 
076-76 76 105
pelle@sitesmart.se 

 

Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta