Konvertering och tillväxt ökar stadigt i Storbritannien

Den brittiska näthandeln fortsätter att blomstra. Enligt, IMRG Capgemini e-Retail Sales Index, ökade e-handeln i landet med 15 procent under oktober månad jämfört med samma period förra året. Samtidigt når konverteringen nya höjder.

E-handeln i Storbritannien fortsätter att visa tillväxt. Under oktober månad ökade näthandeln med 15 procent jämfört med samma period förra året. Bäst har de gått för elektronikbranschen som fått ett rejält uppsving, främst tack vare nya produktlanseringar som iPhone 5 och surfplattor i budgetklassen.

Klädbranschen hade däremot inte sin bästa månad. Tack vare det ovanligt milda vädret var oktober den sämsta månaden under hela 2013, och tillväxten stannade på blygsamma 9,6 procent. Men trots en något sämre månad har branschen ändå växt med 17 procent sett till årets första 10 månader, jämfört med samma period förra året.

Annons

– Tillväxten mellan september och oktober var faktiskt betydligt lägre än vanligt. Bara 0,5 procent jämfört med de 4-8 procent vi har sett under de senaste fem åren. Detta är dock efter den starkaste försäljningstillväxten som registrerats på nätet mellan augusti och september på 13 år. Och med tanke på att oktober 2012 var en bra månad så är resultatet fortfarande starkt och bådar gott för en positiv julhandel på nätet, säger Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG.

Datorer konverterar bäst

Indexet visade också att konverteringen inom den brittiska e-handeln som helhet fortsätter att visa en uppåtgående trend. Under oktober månad låg konverteringen på 4,7 procent, den högsta procenten sedan november 2012.

Under sexmånadersperioden, maj till oktober, har detaljhandel på nätet en en konvertering på 4,6 procent, jämfört med 3,9 procent under samma period år 2012 .

– Det är fantastiskt att se att hur konverteringen från m-handeln ökar, men det är viktigt att notera att konverteringen fortfarande är högre för bärbara och stationära datorer. Surfplattor används för surfa i soffan framför TV:n, och smartphones är ett perfekt hjälpmedel för pendlare. Men när det gäller att shoppa på allvar, är det fortfarande många som använder datorn, säger Chris Webster, Head of Retail Consulting and Technology på Capgemini.

 

Källa: IMRG

Annons
Annons