Köpen från Amazons Dash-knappar ökar femfaldigt

Samtidigt finns det nu över 200 knappar så att Prime-medlemmar kan beställa allt från ping pong-bollar och hundbajspåsar med ett enda klick.

Hösten 2015 rullade Amazon ut sina hushållsknappar, Dash Buttons, i kommersiell skala. Små knappar som placeras runt om i huset så att man med ett klick kan lägga beställningar på förbrukningsvaror när de är på väg att ta slut.

Åsikterna kring deras egentliga nytta går isär och tvivlarna pekar bland annat på att det inte går att se vad en vara kostar, eller att användaren är låst till det märket som knappen kommer ifrån. Hur flitigt knapparna har också varit något osäkert.

Annons
Annons

Medan Amazon i början på året hävdade att beställningarna ökat med 75 procent visade en undersökning som publicerades i somras att färre än hälften av de som har en Dash Button i sitt hem faktiskt använt den. Nu kontrar e-handlaren med nya siffror, och knappar.

Sålde slut första dagen

Enligt Amazon har antalet beställningar ökat femfaldigt under det senaste året och i veckan utökade e-handlaren med ytterligare 60 knappar. Något som innebär att det nu finns över 200 knappar så att Prime-medlemmar kan beställa allt från ping pong-bollar och hundbajspåsar med ett enda klick.

– Vi är glada över att fler och fler inser bekvämligheten med Dash-knappen och att de fyller på sina vardagliga förbrukningsvaror med ett knapptryck, säger Daniel Rausch, chef för Amazon Dash.

Han konstaterar även att en majoritet av beställningarna på Amazon, när det gäller varumärken som Hefty, Peet's Coffee och Arm & Hammer, nu görs via en Dash-knapp. I somras lanserades knapparna även i Österrike, Tyskland och Storbritannien där en stor del av knapparna sålde slut redan första dagen.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!