Annons

Köpstarka hushåll satsar på hållbara presenter i jul

Köpstarka hushåll satsar på hållbara presenter i jul

2013-11-18 11:27

Nu kommer fler rapporter om den stundande julhandeln. Enligt Svensk Handels konsumtionsindikator Köpsuget, planerar majoriteten av konsumenterna att spendera lika mycket som under förra julen. Däremot är det fler som planerar att dra ner på inköpen än att öka dem.

Svensk Handels konsumentundersökningen, Köpsuget, är den senaste i raden som ger oss en fingervisning om den stundande julhandeln.

Enligt undersökningen ökar köpsuget under november månad och främst planerar de svenska hushållen att öka sina utgifter för hemmet, upplevelser och sparande.
– Köpsuget har stärkts ytterligare i november. Hushållen planerar att under vintern satsa mer på hemmet och på upplevelser såsom bio och kultur. Många inomhusaktiviteter tar nu vid och tar en del av konsumenternas plånböcker. Samtidigt ser vi ett fortsatt starkt sparande, säger Magnus Kroon, Svensk Handel.
I november månads undersökning passade Svensk Handel även på att ställa frågor om den stundande julhandeln. Den är dock inte lika ljus som e-barometern som publicerades i förra veckan, i alla fall inte när det gäller e-handel.

En eftertänksam jul

Även om man konstaterar att e-handeln utvecklats starkt, så svarar endast var femte konsument att de i år planerar att handla sina julklappar på nätet. Att jämföra med e-barometern där 38 procent av svenskarna väntades ge sig ut på nätet för att julhandla.

Majoriteten av konsumenterna svarar också att de kommer att spendera lika mycket som under förra julen. Tolv procent svarar att de ska köpa fler julklappar i år, men dubbelt så många, 25 procent, svarar att det kommer köpa färre julklappar än förra året.

Endast 5 procent planerar att resa utomlands trots att det blir en bra arbetstagarjul med många lediga dagar.
– Jag tror att konsumenterna har blivit mer eftertänksamma i julhandeln. Jag tror det ligger i tiden att ge personliga present som håller längre. Hellre kvalitet än kvantitet. Även när det gäller julmaten har vi blivit mer kräsna med våra val, säger Magnus Kroon.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Annons
Annons
400 miljarder transaktioner analyserade

Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Superkontor, magisk studio, yogasal och förskola.

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Värdering på 100 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Krönika: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Företagsmäklaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

B2B-företagen tar nu <nobr>e-handeln</nobr> seriöst

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Annons
Annons
Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Siktar på 20 miljoner i år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager

Tailwide AB / Naturligt Snygg söker:

Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta